Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.

Ponad 100 tysi─Öcy materia┼é├│w dla szko┼éy podstawowej, ┼Ťredniej oraz z zakresu studi├│w.

Udost─Öpnij

Agamemnon ÔÇô posta─ç mitologiczna, kr├│l Myken i Argos, w├│dz Grek├│w podczas wojny troja┼äskiej, syn Atreusa, m─ů┼╝ Klitajmestry, ojciec Orestesa, Elektry i Ifigenii, brat Menelaosa. Iliada Homera (VIII w. p.n.e.) rozpoczyna si─Ö od sporu mi─Ödzy Achillesem i A., sporu, kt├│ry staje si─Ö przyczyn─ů niepowodze┼ä Grek├│w. A. jest pyszny, dumny, zaborczy, chciwy; rz─ůdzi w spos├│b apodyktyczny, ┼éatwo unosi si─Ö gniewem. Achilles wo┼éa do niego: ÔÇ×Atrydo, jak┼╝e┼Ť razem i dumny, i chciwy!ÔÇŁ Wi─Ökszo┼Ť─ç ┼éup├│w zdobytych przez Grek├│w musi trafi─ç do niego. Odmawia wydania Chryzeidy kap┼éanowi Apolla, co sprowadza pomst─Ö boga w postaci zarazy. Zmuszony do oddania dziewczyny, zabiera jako rekompensat─Ö Bryzeid─Ö ÔÇô brank─Ö Achillesa. Odwo┼éuje si─Ö do wybieg├│w w radzie wojennej. Jest jednocze┼Ťnie wielkim wodzem i wojownikiem, cieszy si─Ö przychylno┼Ťci─ů bog├│w, to ÔÇ×z dw├│ch miar m─ů┼╝ ws┼éawiony,/Bo razem i kr├│l wielki, i w├│dz niezwalczony.ÔÇŁ W Odysei (VIII w. p.n.e.) Homer przedstawia dzieje A. po wojnie troja┼äskiej. Odyseusz spotyka w Hadesie ducha zmar┼éego kr├│la, kt├│ry opowiada mu o swym przybyciu z Kasandr─ů do Myken i zamordowaniu przez kochanka Klitajmestry ÔÇô Ajgista. Te wydarzenia Ajschylos uczyni┼é tematem swej tragedii Agamemnon (458 r. p.n.e.). Kasandra jeszcze przed pa┼éacem w Mykenach przepowiada tu ┼Ťmier─ç A. i swoj─ů w┼éasn─ů. Przewiduje r├│wnie┼╝ dalsze losy rodu Atryd├│w, zapowiada przyj┼Ťcie Orestesa ÔÇô m┼Ťciciela, kt├│ry zabije matk─Ö. Wed┼éug Kasandry A. powinien zgin─ů─ç jako jeden z tych, kt├│rzy zniszczyli jej ojczyzn─Ö. A. Ajschylosa jest ÔÇô w przeciwie┼ästwie do portretu nakre┼Ťlonego w Iliadzie ÔÇô jednoznacznie wznios┼éy, szlachetny. Powraca jako zwyci─Özca troszacz─ůcy si─Ö o dobro kraju, docenia wag─Ö g┼éosu opinii publicznej, jest skromny. M├│wi: ÔÇ×Ponad zbo┼╝ne my┼Ťli/nie masz wi─Ökszego daru bo┼╝egoÔÇŁ. U Ajschylosa to sama Klitajmestra jest zab├│jczyni─ů. T┼éumaczy ona zab├│jstwo ch─Öci─ů zemsty za po┼Ťwi─Öcenie przez A. w ofierze Ifigenii. Tego epizodu dotyczy tragedia Eurypidesa Ifigenia w Aulidzie (406 r. p.n.e.). Przedstawiaj─ůc A., Eurypides bli┼╝szy jest Homerowi ni┼╝ Ajschylosowi. W Ifigenii kr├│l Myken jest cz┼éowiekiem s┼éabym, chwiejnym, nieszczerym. Pragnie w┼éadzy, do dow├│dztwa doszed┼é obietnicami i pochlebstwami, wywy┼╝sza si─Ö nad dawnymi przyjaci├│┼émi. Menelaos m├│wi o nim: ÔÇ×Wci─ů┼╝ co┼Ť knujesz, dzi┼Ť i przedtem, to nie tajne nikomu.ÔÇŁ Aby utrzyma─ç w┼éadz─Ö i doprowadzi─ç Grek├│w pod Troj─Ö, podst─Öpem zwabia w┼éasn─ů c├│rk─Ö Ifigeni─Ö do Aulidy, by z┼éo┼╝y─ç j─ů w ofierze Artemidzie. Jednak i w tej decyzji po┼Ťwi─Öcenia w┼éasnego dziecka nie jest konsekwentny, wycofuje si─Ö z niej, a gdy jego zamiar zostaje odkryty, wraca do pierwotnego planu. Ukrywa go jednak przed Klitajmestr─ů i Ifigeni─ů. Na b┼éaganie Ifigenii o lito┼Ť─ç zas┼éania si─Ö dobrem kraju i salwuje ucieczk─ů. Rzymska tragedia Agamemnon Seneki wzorowana jest na sztuce Ajschylosa. Zmian─ů jest ukazanie jako motywu zbrodni Klitajmestry licznych zdrad A. oraz jej romansu. A. pozostaje jednak w por├│wnaniu z tch├│rzliwym, godnym pogardy Ajgistem bohaterem wznios┼éym. Kreacja A. w klasycystycznej wersji mitu ÔÇô w Ifigenii w Aulidzie (1674) Jeana RacineÔÇÖa czyni ze┼ä bohatera bardziej szlachetnego ni┼╝ w wersji Eurypidesa. A. przyznaje, ┼╝e kierowa┼éa nim duma, kiedy przysta┼é na sprowadzenie c├│rki Odysowi, ale jest prawdziwie zrozpaczony konieczno┼Ťci─ů z┼éo┼╝enia Ifigenii w ofierze. Wo┼éa: ÔÇ×Niestety! Kiedy ze mnie dzi┼Ť czynisz morderc─Ö/Czemu, niebo, ojcowskie zostawiasz mi serce?ÔÇŁ. Robi wszystko, by j─ů zawr├│ci─ç z drogi, potem umo┼╝liwia c├│rce i ┼╝onie ucieczk─Ö. Po k┼é├│tni z Achillesem czuje si─Ö ura┼╝ony i chce wyda─ç c├│rk─Ö za kogo innego. Jest jednak zdolny do pojednania i na koniec ÔÇô wobec szcz─Ö┼Ťliwego ocalenia Ifigenii ÔÇô godzi si─Ö na jej ┼Ťlub z Achillesem. Powszechnie znany jest Gr├│b Agamemnona Juliusza S┼éowackiego ÔÇô pie┼Ť┼ä VIII Podr├│┼╝y do Ziemi ┼Üwi─Ötej z Neapolu (1836-1839). Bohater poematu wchodzi do grobowca A.: ÔÇ×G┼é─Öboko jestem pokorny i cichy/Tu, w tym grobowcu s┼éawy, zbrodni, pychyÔÇŁ. A wizyta ta staje si─Ö przyczyn─ů refleksji nad losami Polski, refleksji odwo┼éuj─ůcej si─Ö do innego grobu ÔÇô Leonidasa pod Termopilami, kt├│rego Polacy jako nar├│d wi─Ö┼╝─ůcy sw─ů ÔÇ×dusz─Ö anielsk─ůÔÇŁ nie s─ů godni. Warto wspomnie─ç tak┼╝e sztuki, w kt├│rych A. pojawia si─Ö, cho─ç nie jest ich g┼é├│wn─ů postaci─ů, na plan pierwszy wysuwa si─Ö w nich bowiem Klitajmestra i Ajgist. S─ů to dramaty zatytu┼éowane Agamemnon: J. Thomsona (1738), V. Alfieriego (1776), L. Lemerciera (1797) oraz A. Dumasa (1865), G. Kastroppa (1890), a tak┼╝e Erynie LeconteÔÇÖa de Lisle (1873), jak r├│wnie┼╝ Klitajmestra M. Beera (1820) i sztuki pod tym samym tytu┼éem E. Tempelteya (1857), G. Siegerta (1870), F.A. Ehlerta (1881), E. Kniga (1903) oraz Wie┼╝a niedost─Öpna tragedii (1927) R. Jeffersa i adaptuj─ůca mit w XIX w. ┼╗a┼éoba przystoi Elektrze E. OÔÇÖNeilla (1931), gdzie A. wyst─Öpuje w I cz─Ö┼Ťci pt. Powr├│t do domu pod postaci─ů Ezry Mannona wracaj─ůcego z wojny secesyjnej.

Warto wiedzie─ç: Gr├│b Agamemnona, kt├│ry zwiedza┼é i opisa┼é S┼éowacki, to znajduj─ůca si─Ö ko┼éo Myken podziemna budowla, zabytek z ok. 1400 r. p.n.e., pierwotnie o orientalnej architekturze wn─Ötrza, z kopu┼é─ů o 15-metrowej ┼Ťrednicy. Istniej─ů opery, kt├│rych tematem jest ofiarowanie Ifigenii przez Agamemnona, nosz─ůce tytu┼é Ifigenia w Aulidzie: Ch.W. Glucka (1774), A. Scarlattiego (1713), L. Cherubiniego (1788).

Magdalena Siwiec


Udost─Öpnij

Wy┼Ťlij SMS o tre┼Ťci ODBLOKUJ.PDF pod numer 92505

Wpisz otrzymany kod :

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x