Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.

Ponad 100 tysi臋cy materia艂贸w dla szko艂y podstawowej, 艣redniej oraz z zakresu studi贸w.

Analiza i interpretacja obrazu Pieta.

Udost臋pnij

Sztuka gotycka (XII鈥揦III wiek) w przeci膮gu kilkudziesi臋ciu lat opanowa艂a ca艂膮 niemal Europ臋, znajduj膮c swoich 艣wietnych mistrz贸w poza Francj膮 (gdzie si臋 zrodzi艂a): w Anglii, w Niemczech, i innych krajach tak偶e Polsce. Malowano w贸wczas obrazy tzw. tablicowe, malowane nie na p艂贸tnie jak to si臋 czyni dzisiaj lecz jak sama nazwa wskazuje na desce. Pos艂ugiwano si臋 przy tym farbami temperowymi, kt贸rych barwniki rozprowadzane by艂y zazwyczaj bia艂kiem kurzego jaja.

Rozwija艂o si臋 w贸wczas malarstwo o ostrym, wyrazistym rysunku. Arty艣ci poprzez wyd艂u偶enie kszta艂t贸w usi艂owali zwi臋kszy膰 si艂臋 wyrazu (ekspresj臋) dzie艂a. Wyobra藕nia p贸藕nogotyckich artyst贸w jest cz臋sto okrutna. Z upodobaniem przedstawiali oni sceny m臋ki i tortur, okaleczona (tu: rana w piersi, stopach, d艂oniach) i zdeformowane cierpieniem cia艂o Zbawiciela.

鈥濸ieta鈥 malarza ma艂opolskiego z ok. 1450 roku, czyli obraz Matki Boskiej rozpaczaj膮cej nad cia艂em Chrystusa, zosta艂a wykonana (podobnie jak wi臋kszo艣膰 obraz贸w tej epoki) na drewnie. Farby olejne by艂y g艂贸wnym materia艂em malarskim, gdy偶 wszystkie linie, kontury, wype艂nienia nie rozmazuj膮 si臋, wr臋cz przeciwnie 鈥 s膮 wyra藕ne.

Kolorystyka obrazu utrzymana jest g艂贸wnie w barwach ciemnych. Jedynie bia艂e szaty Jezusa i anio艂贸w oraz z艂ote t艂o rozja艣niaj膮 nieco obraz. Nie ma tu du偶ych kontrast贸w 鈥 ciemne barwy uzupe艂niaj膮 si臋 z jasnymi, kolory nie 鈥瀏ryz膮鈥 si臋, wr臋cz r贸wnowa偶膮. Mo偶na zauwa偶y膰 p艂ynne przej艣cie z pierwszego, zaakcentowanego ciemniejsz膮 kolorystyk膮, na dalsze plany 鈥 nieco ja艣niejsze.

W obrazie mo偶na wyodr臋bni膰 trzy plany. Na pierwszym Maryja i Chrystus spoczywaj膮cy na r臋kach Matki. Obydwoje s膮 wyra藕nie wyeksponowani poprzez ciemniejsze barwy. Maria, smutno spogl膮daj膮ca na um臋czone cia艂o syna, odziana jest w czarne szaty z czerwonym obszyciem. Kolory te symbolizuj膮, wg 鈥濻艂ownika symboli鈥 W. Kopali艅skiego, smutek, 艣mier膰, 偶a艂ob臋, tragedie(czer艅) oraz mi艂o艣膰, cia艂o ludzkie, cierpienie, m臋ki Chrystusa (czerwie艅). Sama Matka Boska jest symbolem cierpienia, jednostk膮 cierpi膮c膮 samotnie i niezas艂u偶enie. Syn Bo偶y posiada na g艂owie koron臋 z cierni 鈥 oznak臋 m臋ki i b贸lu. Jego twarz wykrzywia grymas cierpienia, a w d艂oniach, stopach i piersi wida膰 g艂臋bokie rany, z kt贸rych wyp艂ywa krew (po艣wi臋cenie, m臋cze艅stwo, zbawienie i odkupienie 偶ycia poprzez przelanie krwi Chrystusa). Odziany jest tylko w bia艂膮 p艂acht臋 (czysto艣膰, niewinno艣膰). Tre艣膰 obrazu ma charakter alegoryczny 鈥 mo偶na go w r贸偶ny spos贸b interpretowa膰, na przyk艂ad: Maryja ubrana jest na czarno, co charakteryzowa艂o 艣w. Magdalen臋, oraz posiada broszk臋: serce z krzy偶em 鈥 znak 艣w. Katarzyny. By膰 mo偶e oznacza艂o to uto偶samienie si臋 innych kobiet z cierpieniem Marii.

Drugi plan z pierwszym 艂膮czy krzy偶 鈥 symbol m臋ki, 艣mierci Chrystusa jak i drabina do nieba. Po obu jego stronach widniej膮 anio艂owie w bia艂ych szatach o zielonych (znak zmartwychwstania, 偶ycia) i czerwonych skrzyd艂ach. W r臋kach jeden trzyma m艂ot 鈥 symbol ukrzy偶owania, narz臋dzie 艣mierci, oraz w艂贸cznie (prawda, odr贸偶nienie dobra od z艂a), kt贸r膮 dzier偶y drugi z nich. T艂o obrazu jest koloru z艂otego, kt贸ry to symbolizuje bosko艣膰, nie艣miertelno艣膰.

Na trzecim planie widzimy obrazy natury. Widnieje na nim drzewo 鈥 symbol zmartwychwstania, drabiny do nieba 鈥 i ksi膮dz modl膮cy si臋 nieopodal. By膰 mo偶e jest to obraz jedno艣ci ludzi z Mari膮 (drabina mi臋dzy sfer膮 sacrum a profanum w postaci drzewa). Mo偶liwe jednak, i偶 ksi膮dz ten tylko ufundowa艂 malunek i tak jak sw贸j poprzednik w dziele 鈥濸ieta z Awinionu鈥 z XV wieku, kaza艂 siebie umie艣ci膰 obok postaci boskich.

Dzie艂o to obrazuje topos matki cierpi膮cej pod krzy偶em i jest jednym z licznych dzie艂 tej epoki o tej偶e tematyce. Ju偶 sam tytu艂 鈥 Pieta, czyli przedstawienie Matki Boskiej rozpaczaj膮cej nad cia艂em Chrystusa z艂o偶onym na jej kolanach, ilustruje tematyk臋 obrazu. Jednak Matka Boska ukazana jest na nim w spos贸b dostojny, jest odizolowana w cierpieniu, nie dzieli si臋 nim. Tylko smutny wyraz twarzy, cia艂o Chrystusa i symboliczne przedmioty przedstawiaj膮 jej b贸l. Z drugiej jednak strony stwarza to nastr贸j tajemnicy i dostojno艣ci wok贸艂 Marii, sprawia, i偶 艣wi臋to艣膰 przemawia przez ni膮 i w jaki艣 spos贸b staje si臋 dla nas namacalna.


Udost臋pnij

Wy艣lij SMS o tre艣ci ODBLOKUJ.PDF pod numer 92505

Wpisz otrzymany kod :

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x