Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna. Edukacyjna – szkolna baza wiedzy

Najwi臋ksza baza wypracowa艅, konspekt贸w, streszcze艅 i pomocy szkolnych w Polsce. Ponad 100 tysi臋cy materia艂贸w dla szko艂y podstawowej, 艣redniej oraz z zakresu studi贸w.

Cechy gatunkowe tragedii antycznej – greckiej.

tragedia- pie艣艅 koz艂a (t艂um. tragos- kozio艂, ode- pie艣艅) – charakter podnios艂y,
dytyramb- szczeg贸lnie uroczysta, podnios艂a pie艣艅, w膮tki fabularna zacz臋艂y wzbogaca膰 ich tre艣膰 dopiero w p贸藕niejszym okresie,
deus ex machina- b贸g z maszyny

Powstanie teatru antycznego- VI w p.n.e. aktorami byli tylko m臋偶czy藕ni odkrywali tak偶e kobiece role,
I w p.n.e.- pocz膮tek teatru w Grecji (tam nie szanowano aktor贸w gdy偶 zazwyczaj byli to skaza艅cy lub ladacznice)

Wygl膮d aktora w staro偶ytnym teatrze:
– stroje aktor贸w mia艂y charakter hietratyczny,
– wyraz masek przedstawia艂 cztery zastyg艂e wyrazy: 艣miech, gniew, p艂acz oraz strach
– aktor mia艂 wysok膮 fryzur臋 co wraz z mask膮 tworzy艂o tak zwany onkos,
– aby aktor byl lepiej widoczny ubierano mu buty na koturnach co sprawia艂o, 偶e jego sylwetka by艂a znacznie pot臋偶niejsza,

BUDOWA TRAGEDII ANTYCZNEJ:
1. prologos- pierwszy dialog mi臋dzy bohaterami,
2. parados- pierwsza (wej艣ciowa) pie艣艅 ch贸ru kt贸ry opr贸cz spiewu tak偶e pl膮sa艂 po scenie,
3. epeisodiony- (epeizodia) wyst臋p aktor贸w – dialogi
4. stasimony- (stasima) wyst臋p, 艣piew ch贸ru. Stasimony przeplataj膮 si臋 z epeisodiami- to tworzy akcj臋,
5. exodos- ostatnia pie艣艅 ch贸ru- wyj艣ciowa w kt贸rej jest refleksja dotycz膮ca tre艣ci wydarze艅,
6. kommos- monolog bohatera kt贸ry lamentuje, wyra偶a swoje prze偶ycia,
7. epilog- zako艅czenie,

TR脫JDZIELNO艢膯 KOMPOZYCJI:
–> ekspozycja (prolog, parados),
–> rozwini臋cie akcji (epeisodiony, stasimony),
–> zako艅czenie (exodos, kommos, epilog),

PRZESTRZEGANIE ZASADY TRZECH JEDNO艢CI:
MIEJSCE: najcz臋艣ciej przed pa艂acem,
CZAS: ci膮g艂o艣膰 akcji mimo tego nie powinna ona przekroczy膰 24 godzin,
AKCJA: taka sama tematyka, jeden w膮tek

W dobie renesansu t臋 zasad臋 obali艂 Szekspir, sztuk膮 Makbet- nowatorstwo. XVIII w – powr贸t antycznych zasad tragedii,

Zasada decorum- jest to zasada kt贸r膮 zaliczymy do kategorii zasad estetycznych, polegaj膮ca na tym, 偶e nie pokazywano scen drastycznych, oraz erotycznych. Zgodno艣膰 tre艣ci z form膮- tematu ze stylem ( w tragedii j臋zyk by艂 bardzo pospolity). Brak scen zbiorowych- maksymalna ilo艣膰 aktor贸w = 3.

Ch贸r- jest on bardzo ostro偶ny w wydawaniu s膮d贸w, stara si臋 obiektywnie opisywa膰 sytuacj臋. Wprowadza aktor贸w, opowiada艂 o r贸偶nych zdarzeniach z poza sceny lub wydrzenia z przeszlo艣ci.

Konflikt tragiczny- polega on na istnieniu przeciwstawnych, cho膰 r贸wnorz臋dnych racji pomi臋dzy kt贸rymi nie mo偶na dokona膰 wyboru – ka偶de posuni臋cie bohatera zbli偶a go do katostrofy,

Ironia tragiczna- losy bohatera uk艂adaj膮 si臋 tak, 偶e pope艂nia on tak zwane nieszcz臋sliwe zb艂膮dzenia. Bohater nie wie, 偶e pope艂nia zbrodnie lub niegodny czyn, czyli WINA NIEZAWINIONA.

Pobierz, wysy艂aj膮c SMS o tre艣ci LEAD.POBIERAM pod numer 92505

Wpisz otrzymany kod :

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x