Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.

Nie ┼Ťci─ůgaj zacznij wkuwa─ç ju┼╝ dzi┼Ť

Charakterystyka John’a Keatinga – z cytatami.

Print Friendly, PDF & Email

Maria Solarska, kl. IIa
Czy chcia┼éabym, aby John Keating by┼é moim nauczycielem? – charakterystyka

John Keating to g┼é├│wny bohater opartej na filmie powie┼Ťci N.H. Kleinbaum pt. ÔÇ×Stowarzyszenie umar┼éych poet├│wÔÇŁ. By┼é kiedy┼Ť uczniem Akademii Weltona, p├│┼║niej studiowa┼é w collegeÔÇÖu (skoczy┼é szko┼é─Ö z ocen─ů celuj─ůc─ů). Uczy┼é w gim-nazjum Chestera, p├│┼║niej naucza─ç j─Özyka angielskiego w ÔÇ×piekie┼ékuÔÇŁ w roku 1959. Kocha┼é si─Ö w Jessice. Jego szokuj─ůce, beztroskie metody nauczania intry-gowa┼éy i ciekawi┼éy uczni├│w. Nie zadowala┼éy natomiast nauczycieli, dyrektora oraz rodzic├│w ÔÇô zwolennik├│w rygorystycznych metod stosowanych w szkole. Nowy nauczyciel kocha┼é poezj─Ö, interpretowa┼é j─ů nie wed┼éug og├│lnie panuj─ůcych zasad, ale na sw├│j spos├│b.
ÔÇ×KapitanÔÇŁ by┼é szczup┼éym, niewysokim trzydziestolatkiem. Mia┼é inteligent-ne br─ůzowe oczy i nied┼éugie ciemne w┼éosy, a jego twarz cz─Östo rozpromienia┼é u┼Ťmiech. Na pierwszy rzut oka wygl─ůda┼é na osob─ů wykszta┼écon─ů, powa┼╝n─ů oraz godn─ů zaufania i szacunku.
Keating odznacza┼éa buntowniczo┼Ť─ç. Sprzeciwia┼é si─Ö wielu normom i zasa-dom, np. nie stosowa┼é twardej dyscypliny, pozwala┼é ch┼éopcom podejmowa─ç sa-modzielne decyzje. Przede wszystkim jednak t┼éumaczy┼é poezj─Ö inaczej ni┼╝ autor podr─Öcznik, inaczej ni┼╝ jego poprzednik, inaczej ni┼╝ wszyscy. Po przeczytaniu wst─Öpu do ksi─ů┼╝ki Pritcharda, powiedzia┼é: ÔÇ×To jest prawdziwa bitwa, ch┼éopcy! (ÔÇŽ) To wojna! Wasze m┼éode dusze pe┼éne s─ů buntu i krytycyzmu. Albo poddacie si─Ö teraz woli akademickiego hoi polloi i wasz owoc obumrze, zanim urodzi si─Ö wino, alboÔÇŽ zwyci─Ö┼╝y w was indywidualno┼Ť─ç.ÔÇŁ(hoi polloi ÔÇô to nasze stado) W tych s┼éowach wyra┼╝a najmocniej sw├│j bunt, przeciwko interpretacji wierszy w spos├│b – jego zdaniem ÔÇô bezczeszcz─ůcy poezj─Ö.
Nauczyciela charakteryzowa┼é indywidualizm. Chocia┼╝, a mo┼╝e w┼éa┼Ťnie dlatego, ┼╝e by┼é osob─ů otwart─ů, pragn─ů┼é aby ka┼╝dy m├│g┼é wyrazi─ç swe zdanie. Chcia┼é nauczy─ç ch┼éopc├│w samodzielnego my┼Ťlenia. Pyta┼é si─Ö o ich pogl─ůdy: ÔÇ×┼╗e sztuka trwa i tak┼╝e ty dopisa─ç mo┼╝esz wers. (ÔÇŽ) Jaki b─Ödzie wasz ostatni wers?ÔÇŁ. T┼éumaczy┼é im tak┼╝e, ┼╝e ÔÇ×trudno jest zachowa─ç w┼éasne zdanie, kiedy pre-sja otoczenia zmusza nas do jego zmianyÔÇŁ i jak wa┼╝ne jest, aby si─Ö nie podda-wa─ç. W┼éasn─ů postaw─ů uczy┼é ich, jak by─ç uprzejmym, ale asertywnym.
Zainteresowanie ÔÇ×KapitanaÔÇŁ poezj─ů by┼éo jak czar. Zakocha┼é si─Ö w ┼Ťwiecie, w poezji. ÔÇ×Carpe diem!ÔÇŁ- co znaczy tyle co ÔÇťchwytaj dzie┼äÔÇŁ- to jego dewiza ┼╝yciowa. Wpatruje si─Ö w otaczaj─ůce go wspania┼ée chwile i prze┼╝ywa je, czytaj─ůc wiersze, ale nie tylko. Widzi j─ů w ka┼╝dym szczeg├│le: ÔÇťPoezja nie mo┼╝e ograniczy─ç si─Ö jedynie do tworzywa jakim jest s┼éowo. Mo┼╝emy znale┼║─ç w muzyce, w fotografii, nawet w posi┼éku przygotowanym w wyrafinowany spos├│b.ÔÇŁ Uczniom chcia┼é przekaza─ç sw─ů wiedz─Ö na temat poezji (nie pod postaci─ů wykres├│w, ale uczu─ç) i jej warto┼Ťci: ÔÇťCzytamy poezj─Ö, bo nale┼╝ymy do gatunku ludzkiego. A gatunek ludzki przepe┼éniony jest nami─Ötno┼Ťciami! Oczywi┼Ťcie, medycyna, prawo, bankowo┼Ť─ç to dziedziny niezb─Ödne, by utrzyma─ç nas przy ┼╝yciu. Ale poezja, romans, mi┼éo┼Ť─ç, pi─Ökno? To warto┼Ťci, dla kt├│rych ┼╝yjemy.ÔÇŁ
Ten pan od angielskiego by┼é r├│wnie┼╝ zaradny i pomys┼éowy. Kiedy m├│g┼é, ch─Ötnie wszystkim pomaga┼é; zar├│wno czynem, jak i dobr─ů rad─ů. Wiedzieli o tym wszyscy i prosili go o pomoc w trudnych sytuacjach. Taka trudna chwila to mo-ment, w kt├│rym ojciec nie pozwoli┼é Neilowi gra─ç w teatrze. Ch┼éopcy poradzili koledze: ÔÇ×Mo┼╝e porozmawiasz z Keatingiem? (ÔÇŽ) W┼éa┼Ťnie Keating mo┼╝e jesz-czue co┼Ť w tej sytuacji zdzia┼éa─ç.ÔÇŁ
Jedn─ů z cech Keatinga to kreatywno┼Ť─ç. Mia┼é wspania┼ée, nowoczesne pomy-s┼éy na nauczanie. Chcia┼é zaintrygowa─ç, zaciekawi─ç swych s┼éuchaczy poezj─ů, sztuk─ů. Sprzeciwiaj─ůc si─Ö zasadom Akademii i robi─ůc lekcje praktyczne, z ┼éatwo-┼Ťci─ů przekazywa┼é sw─ů wiedz─Ö uczniom.
Inteligencja to r├│wnie┼╝ cecha tego cz┼éowieka. By┼é on m─ůdry i rozwa┼╝ny. Chocia┼╝ mia┼é czasem oryginalne, nieprzewidywalne pomys┼éy, to i tak udowad-nia┼é o swej rozwadze, np. w s┼éowach: ÔÇ×Wysysania sok├│w ┼╝ycia nie nale┼╝y myli─ç z ud┼éawieniem si─Ö ko┼Ťci─ů. (ÔÇŽ) Jest czas na ┼Ťmia┼éo┼Ť─ç, tak jest i jest czas na roz-wag─Ö. M─ůdry cz┼éowiek rozumie to i potrafi odgadn─ů─ç, kiedy jest czas na co.ÔÇŁ
Nauczyciel ten wyr├│┼╝nia┼é si─Ö spo┼Ťr├│d innych pedagog├│w Akademii ÔÇ×Hellto-naÔÇŁ, np. tym, ┼╝e mo┼╝na mu by┼éo zaufa─ç. Wierzyli mu zar├│wno jego podopieczni jak i koledzy. Np. Neil poszed┼é do niego, by opowiedzie─ç mu o konflikcie z oj-cem. Wierzy┼é, ┼╝e ten mu pomo┼╝e i nie zdradzi nikomu nieprzyjemnej historii.
Po przedstawieniu tych jego cech, mog─Ö ju┼╝ chyba powiedzie─ç, ┼╝e takiego nauczyciela chcia┼éby mie─ç ka┼╝dy. Ja r├│wnie┼╝. Bardzo odpowiada mi jego spos├│b nauczania, m├│wienia o poezji. Imponuje mi on pod ka┼╝dym wzgl─Ödem. Cho─ç teraz go niema, kiedy czytam wiersze, my┼Ťl─Ö o nim. Sta┼é si─Ö on moim autorytet.

Dodaj komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s─ů oznaczone *

Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.