Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.

Nie 艣ci膮gaj zacznij wkuwa膰 ju偶 dzi艣

Egzamin w pigu艂ce – powt贸rzenie wiadomo艣ci do egzaminu gimnazjalnego

Print Friendly, PDF & Email

I. Czytanie ze zrozumieniem.

1. Pami臋taj o dok艂adnym przeczytaniu tekst贸w 藕r贸d艂owych. Na ka偶de pytanie odpowiadaj, szukaj膮c w艂a艣ciwej odpowiedzi w tek艣cie 藕r贸d艂owym lub zaznacz w艂a艣ciw膮 odpowied藕 na zasadzie wykluczenia najmniej prawdopodobnych.

II. Zadania kr贸tkiej odpowiedzi.

1. Czytaj wielokrotnie polecenie i wykonuj dok艂adnie to, o co ci臋 prosz膮. Pami臋taj, 偶e wypisz, to znaczy zacytuj.
2. Udzielaj tylko takich odpowiedzi, kt贸rych jeste艣 ca艂kowicie pewien.

III. Kr贸tkie formy wypowiedzi.

1. Zaproszenie, og艂oszenie
a) Odpowied藕 na pi臋膰 pyta艅: kto, kogo, gdzie, kiedy z godzin膮 i po co? Zaprasza; pami臋taj, 偶e najcz臋艣ciej cel zaproszenia lub og艂oszenia jest podany w poleceniu.
b) Pomi臋dzy dat膮 i godzin膮 stawiaj przecinek; nie zapomnij o zwrotach: serdecznie zapraszam, mam przyjemno艣膰 zaprosi膰.

2. Streszczenie.
Kr贸tko przedstaw tre艣膰 utworu, nie oceniaj, nie komentuj i nie cytuj.

3. Dedykacja
Zawiera informacje, z jakiej okazji piszemy dan膮 formu艂臋; musi by膰 podpis ofiarodawcy, co najmniej imi臋 adresata, miejscowo艣膰 i data.

4. Sprawozdanie – notatka informacyjna.
Odpowiedz na nast臋puj膮ce pytania: co si臋 wydarzy艂o, kiedy, gdzie, kto w tym bra艂 udzia艂, z jakiej okazji i jaki by艂 przebieg wydarzenia: w drugiej cz臋艣ci oce艅 kr贸tko to wydarzenie.

5. Plan
– ramowy – w formie punkt贸w, oznaczonych cyfr膮, wielk膮 liter膮 z kropk膮 na ko艅cu i konsekwencja w rodzaju wypowiedze艅 ? r贸wnowa偶niki zda艅 lub zdania oznajmuj膮ce
– szczeg贸艂owy – podpunkty o dowolnych oznaczeniach, ma艂a litera, na ko艅cu przecinek, 艣rednik lub nic, a w ostatnim podpunkcie kropka.

6. Podanie
– prawy g贸rny r贸g – miejscowo艣膰, data
– lewy g贸rny r贸g – dane nadawcy
– poni偶ej daty zwrot do adresata , np. Dyrektor SP nr 29 w Cz臋stochowie
– w pierwszym akapicie przedstawienie pro艣by, np. prosz臋 o…, w drugim akapicie uzasadnienie pro艣by, na dole po prawej stronie podpis.

7. Pami臋tnik
– data, nawet og贸lna; wypowied藕 w pierwszej osobie, styl potoczny

IV. D艂u偶sze formy wypowiedzi

1. Charakterystyka
– przedstaw posta膰, kr贸tko opisz jej wygl膮d: skup si臋 na cechach charakteru, oce艅 posta膰.
– pami臋taj, 偶e cz臋sto w charakterystykach trzeba co艣 udowodni膰, zatem nie zapominaj o s艂ownictwie: moim zdaniem, w moim przekonaniu, s膮dz臋, uwa偶am.

2. List
– w prawym g贸rnym rogu miejscowo艣膰, data poni偶ej po lewej stronie zwrot do adresata pod listem podpis: nie zapomnij o trzech akapitach: w akapicie pierwszym – cel napisania listu, w drugim akapicie w艂a艣ciwa tre艣膰, a w ostatnim pozdrowienia. Wbij sobie do g艂owy! – zwroty do adresata: Ci, Tobie, Tw贸j, Ciebie zawsze wielk膮 liter膮 i oczywi艣cie – PS.

3. Rozprawka:
koniecznie trzy akapity
– w pierwszym sformu艂uj tez臋 (w moim przekonaniu, s膮dz臋, uwa偶am, b臋d臋 si臋 stara艂 broni膰 tezy, b臋d臋 polemizowa膰 z tez膮, odpowiadam twierdz膮co na pytanie zawarte w temacie)
– w drugim akapicie podaj przyk艂ad, kt贸ry popiera twoje stanowisko (艣wiadczy o tym przyk艂ad, jako przyk艂adem pos艂u偶臋 si臋, dodatkowym argumentem mo偶e by膰, jestem pewna/y, 偶e, z ca艂膮 pewno艣ci膮)
– w trzecim akapicie musisz podsumowa膰, czyli zapisa膰 wniosek lub uog贸lnienie wcze艣niej podanych argument贸w: pami臋taj, 偶eby nie powtarza膰, tylko j膮 rozwin膮膰.

4. Opowiadanie
– sk艂ada si臋 ze wst臋pu, rozwini臋cia i zako艅czenia, czyli musz膮 by膰 trzy akapity; we wst臋pie wprowad藕 w klimat wydarze艅, w rozwini臋ciu przedstawiamy, i relacjonujemy wydarzenia w kolejno艣ci chronologicznej, w zako艅czeniu mo偶esz pozostawi膰 czytelnika w niepewno艣ci, lub te偶 przedstawi膰 jaki艣 wniosek.

5. Recenzja
– to krytyczne om贸wienie dzie艂a sztuki lub wydarzenia kulturalnego
– najpierw nadaj tytu艂 swojej recenzji, nast臋pnie przedstaw, czego b臋dzie dotyczy膰 recenzja, np. przypadkowo w艂膮czy艂em telewizor i obejrza艂em; nast臋pnie okre艣l problematyk臋 utworu, np. to nietypowa opowie艣膰 o losach m艂odych 偶o艂nierzy, kt贸rzy zostaj膮 zmobilizowani na wojn臋 w Wietnamie; oce艅 poszczeg贸lne elementy dzie艂a, np. akcj臋, bohater贸w, spos贸b przedstawienia, krytykuj, ale rozs膮dnie, tzn. przedstawiaj膮c sensowne argumenty
– oce艅 dane dzie艂o – co ci si臋 w nim podoba艂o lub nie podoba艂o, czy poleci艂by艣 je komu艣, dlaczego?

W staro偶ytnym Koloseum…

Dzie艂 o antyku, gladiatorach i igrzyskach by艂o ju偶 sporo – wystarczy wspomnie膰 „Spartakusa” czy kilka wersji „Quo Vadis”. Tym razem superprodukcja z ambicjami, bo tak mo偶na chyba nazwa膰 film Ridleya Scotta o generale Marku Aureliuszu (kt贸ry m贸g艂 zosta膰 cesarzem, ale zosta艂… gladiatorem), ma szans臋 przyci膮gn膮膰 do kina i wielbicieli antyku, i walk, i tych kt贸rzy, lubi膮 filmy psychologiczne i melodramaty.

Film naprawd臋 robi wra偶enie rozmachem i przejmuj膮cymi scenami batalistycznymi, si艂膮 uczu膰 i ilo艣ci膮 wylanej krwi, wyrazistymi, aczkolwiek nieprzerysowanymi sylwetkami bohater贸w. Ho艂d nale偶y odda膰 kreacji Russela Crowe’a, kt贸ry potrafi by膰 okrutnym wojownikiem i czu艂ym ojcem. Wra偶enie czyni scenografia, przepych i dba艂o艣膰 o szczeg贸艂y w odtworzeniu reali贸w staro偶ytno艣ci. Barwna i szybka akcja wci膮ga i nawet nie zauwa偶amy, kiedy mijaj膮 dwie godziny.

Moim zdaniem „Gladiator” 艣lizga si臋 niekiedy na granicy kiczu, ale nigdy jej nie przekracza, porusza, ale nie irytuje.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.