Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna. Edukacyjna – szkolna baza wiedzy

Najwi臋ksza baza wypracowa艅, konspekt贸w, streszcze艅 i pomocy szkolnych w Polsce. Ponad 100 tysi臋cy materia艂贸w dla szko艂y podstawowej, 艣redniej oraz z zakresu studi贸w.

Imies艂owy

Imies艂贸w – forma czasownika

Imies艂owy dzielimy na: przymiotnikowe i przys艂贸wkowe

Imies艂owy przymiotnikowe dzielimy na:

a) czynne
~ tworzymy je od czasownik贸w niedokonanych
~ wskazuj膮 na wykonawc臋 czynno艣ci
~ posiadaj膮 zako艅czenia:
– 膮cy
– 膮ca
– 膮ce

np: Nauczyciel pochwali艂 pi臋knie CZYTAJ膭CEGO ucznia.
Jasiu patrzy艂 na STOJ膭CE w wazonie kwiaty.

b) bierne
~ tworzymy je od czasownik贸w przechodnich (dokonanych i niedokonanych)
~ uleganie czynno艣ci wykonywanej przez kogo艣
~ posiada zako艅czenia:
– ny, – na, – ne
– ty, – ta, – te
– ony, – ona, -one

np: Zosta艂y艣my ROZBAWIONE przez tego cz艂owieka.
S艂oik zosta艂 OTWARTY przez mam臋.

Imies艂owy przys艂贸wkowe dzielimy na:

a) wsp贸艂czesne
~ tworzymy je od czasu tera藕niejszego
~ posiadaj膮 zako艅czenie:
– 膮c

np: ID膭C do sklepu spotka艂em koleg臋.
SIEDZ膭C na wyk艂adzie, my艣la艂em, 偶e zasn臋.

b) uprzednie
~ tworzymy je od czasu przesz艂ego
~ posiadaj膮 zako艅czenia:
– 艂szy
– wszy

np: Nie ZNALAZ艁SZY drogi, wr贸ci艂em do domu.
POWR脫CIWSZY do domu, zasta艂em otwarte drzwi.

Warunkiem poprawno艣ci zdania z imies艂owem przys艂贸wkowym, jest jeden podmiot oraz zachodzenie czynno艣ci w tym samym czasie.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x