Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.

Ponad 100 tysi臋cy materia艂贸w dla szko艂y podstawowej, 艣redniej oraz z zakresu studi贸w.

Inspiracje Mitologiczne i Biblijne w literaturze – konspekt pracy

Udost臋pnij

Wst臋p.
Biblia jak i Mitologia s膮 to dwie ksi臋gi staro偶ytne, w kt贸rych spisane s膮 dzieje i prawa boskie. R贸偶ni膮 si臋 min. warto艣ciami religijnymi jakie zawieraj膮. Biblia inaczej zwana Pismem 艢wi臋tym jest to zbi贸r ksi膮g religijnych judaizmu i chrze艣cija艅stwa, w niej mowa jest o jednym Bogu, nazywamy to monoteizmem. Natomiast Mitologia jest to zbi贸r mit贸w opowiadaj膮cych o losach bog贸w, przygodach heros贸w i wyja艣niaj膮ca r贸偶ne zjawiska w przyrodzie, tu wyst臋puje wielu bog贸w czyli politeizm. Jest wiele rzeczy, kt贸re r贸偶ni te dwie ksi臋gi, ale jest te偶 jedna moim zdaniem najwa偶niejsza cecha kt贸ra je 艂膮czy, jest to kultura 艣r贸dziemnomorska. Biblia i Mitologia s膮 藕r贸d艂ami kultury Europejskiej, wsp贸lnej dla wszystkich mieszka艅c贸w starego kontynentu, jest czynnikiem integruj膮cym poszczeg贸lne kultury narodowe. Nale偶y te偶 doda膰 偶e jest to 偶ywa kultura poniewa偶 wielu malarzy, pisarzy artyst贸w czerpa艂o i czerpa膰 b臋dzie z ich 藕r贸de艂. Wielcy pisarze nawi膮zuj膮 w swych dzia艂ach do Biblijnych i Mitologicznych motyw贸w literackich, najpopularniejsze motywy to bardzo popularny w 艣redniowieczu Vanitas, inne motywy to motyw winny i kary oraz apokalipsy. Z Mitologii najwi臋ksze 鈥瀢zi臋cie鈥 maja motywy: Prometeusza, Syzyfa i o Ikarze i Dedalu.

Rozwini臋cie.
I. Inspiracje Biblijne w literaturze:
鈾 motyw Vanitas
鈥濾anitas czyli inaczej motyw marno艣ci (艂ac. 鈥濾anitas vanitatum et on mia vanitas鈥) znaczy: Marno艣膰 nad marno艣ciami wszystko marno艣膰). Jest to motyw maj膮cy swoje 藕r贸d艂o w Ksi臋dze Koheleta (ST), kt贸ra nale偶y do ksi膮g m膮dro艣ciowych. Dotyczy pesymistycznego obrazu cz艂owieka, istoty kruchej i przemijaj膮cej.
a) 鈥濺ozmowa Mistrza Policarpa ze 艢mierci膮鈥
飩 utw贸r jest napisany prze anonimowego autora, jest to najd艂u偶szy polski wiersz 艣redniowieczny, charakter moralizatorski
飩 utw贸r przedstawia spotkanie i rozmow臋 Mistrza ze 艣mierci膮 ukazan膮 jako kobieta, opis jest z elementami turpizmu (z oczu krew ,nie ma ust, same 偶ebra) ukazana w dosadny spos贸b by ludzie si臋 jej bali, by pami臋tali o 艣mierci 鈥 memento mori-
飩 艣mier膰 m贸wi ze przed ni膮 nikt si臋 nie uchroni nawet 藕li ksi臋偶a nie b臋dzie zwa偶a艂a na status spo艂eczny, b臋dzie kara艂a ludzi z艂ych i grzesznych
飩 wszyscy podlegaj膮 艣mierci, ale powinni si臋 jej ba膰 ludzie kt贸rzy czyni膮 z艂o
飩 cz艂owiek przemija i jest sadzony za swoje czyny, wobec 艣mierci jest marny, musi si臋 jej poda膰, nie mo偶e si臋 jej sprzeciwi膰.

b) 鈥濨akczysaraj鈥 Adam Mickiewicz
飩 utw贸r nale偶y do cyklu sonet贸w zwanych 鈥濻onety Krymskie鈥, napisa艂 je Mickiewicz podczas emigracji, na kt贸rej odwiedzi艂 min. P贸艂wysep Krymski.
飩 Bakczysaraj to miasto, kt贸re dawniej t臋tni艂o 偶yciem, by艂o o艣rodkiem potencji, teraz jest ruin膮
飩 miejsce mieszka艅c贸w dawniej tam 偶yj膮cych zaj臋艂a przyroda, kt贸ra jest wieczna, nie艣miertelna i w艂adcza
飩 cz艂owiek wobec pot臋gi natury jest marny , kruchy, ma艂y bezsilny

c) 鈥濸adlina鈥 Charles Baudlaire
飩 jest to utw贸r napisany w epoce M艂odej Polski, jej autor jest uznawany za prekursora symbolizmu, co widzimy w tym wierszu.
飩 utw贸r opowiada historie pewnej pary, kt贸ra na jednym z swych spacer贸w napotyka le偶膮c膮 padlin臋.
飩 poeta bardzo dok艂adnie opisuje rozk艂adaj膮c si臋 zwierz臋, obraz ten jest odra偶aj膮cy, wstr臋tny
飩 widok tej padliny sk艂adnia podmiot liryczny do rozwa偶a艅 nad 偶yciem i 艣mierci膮
飩 偶ycie ludzkie jest ulotne i szybko przemija, 艣mierci nikt nie ucieknie, dosi臋gnie ka偶dego, brzydkiego i pi臋knego (z tym zwraca si臋 do kobiety) przeznaczeniem cz艂owieka jest umrze膰.

Wnioski z Vanitas.
Jak wida膰 motyw marno艣ci przewija si臋 przez wiele epok. Wielu pisarzy z niego korzysta艂o w swych dzie艂ach rozwa偶aj膮c nad krucho艣ci膮 ludzkiego istnienia. Pisali oni ze cz艂owiek jest marny i 偶e przemija, ze zawsze czeka na niego 艣mier膰 i nie mo偶e przed ni膮 uciec, nic go nie jest w stanie uratowa膰 nawet pozycja czy te偶 uroda. 艢mier膰 przyjdzie po ka偶dego. Jedyna wieczna si艂a jest natura, przyroda kt贸ra zawsze jest wko艂o nas nigdy nie przemija jest wieczna. Cz艂owiek wobec jej pot臋gi jest bezsilny.

鈾 motyw Winy i Kary
Po raz pierwszy motyw ten pojawi艂a si臋 w Ksi臋dze Rodzaju (ST). Pierwsi ludzie na Ziemi, Adam i Ewa, stworzenie przez Boga 偶yli w raju, gdzie mieli wszystkiego pod dostatkiem. B贸g jedynie zakaza艂 im zrywania owoc贸w z drzewa poznania dobra i z艂a. Lecz kobieta z艂ama艂a ten zakaz i skuszona przez w臋偶a zerwa艂o jab艂ko i pocz臋stowa艂a nim Adama. Z艂amali jedyny zakaz, za co Pan ich pokara艂 i wyrzuci艂 ich z raju.

a) 鈥濰amlet鈥 William Szekspir
飩 utw贸r napisany(w renesansie) przez wybitnego angielskiego pisarza, s艂u偶y艂 kr贸lowej El偶biecie pisz膮c wspania艂e sztuki teatralne w tym Hamleta.
飩 dramat ten opowiada historie, kt贸ra ma miejsce na zamku kr贸la Danii, opowiada o prze偶yciach ksi臋cia Hamleta po 艣mierci jego ojca (kr贸la), wszyscy na dworze knuj膮 spiski, ka偶dy chce tam ka偶dego zabi膰, z tej strasznej pl膮taniny w ostatniej scenie pojawia si臋 kara. Wszyscy Ci co zas艂u偶yli gin膮 .
飩 w tym utworze wyra藕nie wida膰, kary za grzechy. Los nie szcz臋dzi艂 nikogo, wszyscy kt贸rzy zas艂u偶yli zostali ukarani. Wszystkie zbrodnie wysz艂y na jaw, stawa艂o si臋 nawet tak 偶e winowajcy gineli od w艂asnej broni. Ch臋膰 w艂adzy zemsty i po偶膮dania zosta艂y ukarane.

b) 鈥濴ilie鈥 Adam Mickiewicz
飩 utw贸r ten pochodzi z cyklu 鈥濨allady i romanse鈥 , dat臋 wydania tego cyklu uznaj臋 si臋 za pocz膮tek epoki romantyzmu w Polsce
飩 ballada ta opowiada historie pewnej kobiety, kt贸ra zdradzi艂a m臋偶a podczas jego nieobecno艣ci, ze strachu przed kara zabija go. Na jego grobie sadzi lilie. Po jakim艣 czasie o r臋k臋 wdowy staraj膮 si臋 bracia zmar艂ego. Maja uple艣膰 wianki i przynie艣膰 na o艂tarz, kt贸rego lepszy za tego wyjdzie. Wianki by艂y z kwiat贸w kt贸re ros艂y na grobie zmar艂ego. Do cerkwi przybywa upi贸r zmar艂ego i sprawia ze cerkiew si臋 zapada.
飩 od kary nigdy nie mo偶na uciec, pr臋dzej czy p贸藕niej b臋dzie ona wymierzona, ukaranie Braci za nie poszanowanie 艣mierci brata
飩 zosta艂y tu z艂amane surowe zasady moralne 鈥瀗ie ma zbrodni bez kary鈥

c) 鈥瀂brodnia i Kara鈥 Fiodor Dostojewski
飩 utw贸r napisany w okresie pozytywizmu, powie艣膰 ta jest realistyczna i pochodzi z Rosji gdzie w okresie pozytywizmu tworzy艂o najwi臋cej realist贸w
飩 ksi膮偶ka opowiada historie Raskolnikowa, kt贸ry zabija dla pieni臋dzy, 偶y艂 w biedzie i na utrzymaniu matki i siostry.
飩 uwa偶a艂 ze jego zbrodnia jest doskona艂a, ze wszystko idealnie zaplanowa艂, i nikt nigdy si臋 niczego nie domy艣li, mia艂 zbyt s艂aba psychik臋, kt贸ra nie uci膮gn臋艂a tak wielkiego ci臋偶aru, bohater wci膮偶 my艣la艂 o swym czynie, i to go w艂a艣nie zgubi艂o
飩 jego zbrodnia wychodzi na jaw, on sam prze偶ywa moralne katusze, jego sumienie go straszliwie dr臋czy, nie mo偶e si臋 z nim pogodzi膰
飩 kara dla niego jest zes艂anie na Sybir, moim zdaniem gorsza kara dla niego s膮 wyrzuty sumienia, kt贸re b臋d膮 go dr臋czy膰 do ko艅ca 偶ycia, upad艂y jego morale, i idee.

Wnioski z Winy i Kary
Ju偶 od stworzenia ludzi towarzyszy nam motyw Winny i Kary. Cz艂owiek zawsze by艂 kuszony do robienia rzeczy z艂ych, niegodziwych i niemoralnych. Lecz zawsze tez cz艂owieka czyni膮cego tak spotyka艂a kara. By艂a ona wymierzana w r贸偶ny spos贸b, ale nikt przed ni膮 nie uciek艂. Ca艂a prawda zawsze wychodzi na jaw, wszystko pr臋dzej czy p贸藕niej zostaje odkryte. 鈥濶ie ma winy bez kary鈥.

鈾 motyw Apokalipsy
S艂owo apokalipsa (z gr apokalipsis) oznacza ods艂oni臋cie, objawienie. Jest to ostatnia ksi臋ga biblii opisuj膮ca koniec 艣wiata i s膮d ostateczny. Zosta艂a napisane przez jednego z ewangelist贸w 艣w Jana, na kt贸rego B贸g zes艂a艂 wizje.

a) 鈥濶ie Boska Komedia鈥 Zygmunt Krasi艅ski
飩 utw贸r napisany w epoce renesansu, w odr贸偶nieniu do innych dzie艂 w tej epoce kt贸re poruszaj膮 sprawy niepodleg艂o艣ciowe, utw贸r ten porusza problematyk臋 spo艂eczn膮
飩 bohaterem jest hrabia Henryk, kt贸ry marzy by sta膰 si臋 poet膮, lecz nie umie on odr贸偶ni膰 prawdy od k艂amstwa. Uwiedziony przez ducha zapomina o rodzinie, co powoduje 艣mier膰 jego 偶ony. Jego syn Orcio okazuje si臋 by膰 prawdziwym poet膮, kt贸ry traci wzrok.
飩 kieruj膮cy si臋 szlachetnymi intencjami Henryk ponosi nie tylko 艣mier膰 fizyczna ale i duchow膮, skazany zostaje na wieczne pot臋pienie
飩 kl臋ska arystokracji w bezpo艣rednim starciu z rewolucjonistami jest dowodem na to, 偶e klasa ta skazana jest na zag艂ad臋, a nowa w艂adza wprowadzona przez rewolucjonist贸w zapowiada totalna destrukcje
飩 rewolucja ukazana w tym dziele jest nieuchronna i nieunikniona, prowadzi 艣wiat do katastrofy , utw贸r ko艅czy si臋 wizj膮 zwyci臋skiego Chrystusa, b臋d膮cego znakiem boskiej ingerencji w sprawy 艣wiata (鈥濭alilejczyku, zwyci臋偶y艂e艣鈥)

b) 鈥濪ies Irae鈥 Jan Kasprowicz
飩 jest to hymn, powsta艂y w epoce M艂odej Polski, tytu艂 oznacza dzie艅 gniewu czyli S膮du Ostatecznego.
飩 tematem hymnu jest koniec 艣wiata i s膮d ostateczny czyli Apokalipsa
飩 obraz ko艅ca 艣wiata napawa groz膮, jest przera偶aj膮cy, 艣wiat obraca si臋 w chaos, rzekami p艂ynie krew, dokonuje si臋 dzie艂o zniszczenia, mieszaj膮 si臋 zywio艂y, z grob贸w powstaj膮 zmarli wszystkich czas贸w, przy艂膮czaj膮 si臋 do 偶ywych i id膮 na sp臋d
飩 ludzi s膮 bezradni, spanikowani, samolubni, nadal grzesz膮
飩 B贸g jest bezwzgl臋dny i niewzruszony, oboj臋tny jest mu los ludzki (B贸g Jahwe ST, B贸g surowy, niemi艂osierny ale sprawiedliwy)
飩 Apokalipsa wed艂ug Kasprowicza sk艂ada si臋 tylko z katastrofy i z S膮du Ostatecznego, dalej ju偶 nie ma Nowego Jeruzalem

Wnioski z Apokalipsy
Apokalipsa w dzie艂ach literackich jest ukazywana w r贸偶ny spos贸b. Niekt贸rzy uwa偶aj膮 ze Apokalipsa jest ko艅cem czego艣, nie koniecznie 艣wiata, mo偶e by膰 ko艅cem jakiego艣 ustroju, jakiego艣 okresu w kt贸rym cos si臋 za艂amuje , cos ulega zag艂adzie, a na gruzach starego porz膮dku powstaje cos nowego. Inni uwa偶aj膮 te偶 ze Apokalipsa ko艅czy si臋 na S膮dzie Ostatecznym, 偶e po nim nic ju偶 nie ma, nie ma Nowego Jeruzalem.

II. Inspiracje Mitologiczne w Literaturze

鈾 motyw Prometeusza
Motyw ten pochodzi z mitu o Prometeuszu. Ulepi艂 on cz艂owieka z gliny i 艂ez. Opiekowa艂 si臋 lud藕mi, dla nich to wykrad艂 ogie艅 z Olimpu. Za co Dzeus zes艂a艂 nieszcz臋艣cia i troski na ludzi.. Prometeusz zem艣ci艂 si臋 za co Dzeus, go ukara艂 przywi膮zuj膮c go do ska艂 Kaukazu. Prometeusz jawi si臋 w literaturze jako buntownik i osoba, kt贸ra po艣wi臋ca si臋 dla innych.

a) 鈥濪ziady cz臋艣膰 III鈥 Adam Mickiewicz
飩 dok艂adnie chodzi o Wielka Improwizacje, znajduj臋 si臋 ona w II scenie, kiedy to Konrad jest sam w celi i prowadzi monolog z Bogiem
飩 Konrad chce pozna膰 przesz艂o艣ci i przysz艂o艣膰, 偶膮da od Boga w艂adzy nad duszami, aby m贸g艂 uratowa膰 kraj, wyzywa Boga na pojedynek, stawia siebie na r贸wni z Bogiem, uto偶samia si臋 z narodem(鈥濲a i ojczyzna to jedno./ Nazywam si臋 Milijon 鈥 bo za milijony/ Kocham i cierpi臋 katusze鈥), chce powiedzie膰 ze B贸g jest carem, lecz m贸wi to za niego szatan
飩 Konrad ma poczucie wy偶szo艣ci nad innymi lud藕mi i jest ponad nimi
飩 sprzeciwia si臋 Bogu jak Prometeusz w imi臋 mi艂o艣ci dla ca艂ego narodu, buntuje si臋 przeciwko religii i rz膮dom

b) 鈥濪ies Irae鈥 Jan Kasprowicz
飩 jest to M艂odo Polski hymn, kt贸ry przedstawiony jest powy偶ej, przy omawianiu motywu Apokalipsy
飩 postaci膮 o cechach Prometejskich jest w tym utworze Adam, prosi on Boga o lito艣膰, lecz B贸g jest g艂uchy i nieporuszony, Adam buntuje si臋 przeciwko Bogu, sw贸j przeciw demonstruje blu藕ni膮c, staje po stronie ludzi, po艣wi臋ca si臋 dla nich, uwa偶a on ze to B贸g jest winny grzesznej naturze cz艂owieka bo to on go stworzy艂, a wiec B贸g te偶 stworzy艂 z艂o

c) 鈥濻i艂aczka鈥 Stefan 呕eromski
飩 jest to jedno z M艂odo Polskich opowiada艅 Stefana 呕eromskiego, utrzymane w tradycji pozytywistycznych.
飩 opowiada histori臋 Paw艂a Obareckiego, kt贸ry jako m艂ody lekarz przybywa do ma艂ego miasteczka, gdy po jakim艣 czasie spotyka swoja dawno mi艂o艣膰 na 艂o偶u 艣mierci przypomina sobie wszystkie dawne idee kt贸rych zaciekle broni艂
飩 Stanis艂awa jest to osob膮 wiern膮 swoim idea艂om, nie poda艂a si臋 jak Pawe艂, nie mia艂a du偶o, 偶y艂a w n臋dzy i ca艂kowicie po艣wi臋ca艂a si臋 pracy, by艂a nauczycielk膮 i pomaga艂a ludziom
飩 pomagaj膮c ludziom po艣wi臋ca w艂asne zdrowie, a potem 偶ycie, wci膮偶 wierna swym przekonaniom

Wnioski z Prometeusza
Pisarze epoki Romantyzmu i Pozytywizmu nawi膮zywali do motywu Prometeusza. Romantycy wi膮zali Prometeusza jako osob臋 kt贸ra przeciwstawia si臋 Bogu, ma do艣膰 cierpienia. Bohaterowie romantyczni cz臋sto wyzywali Boga, pragn臋li by w ko艅cu nie by艂 oboj臋tny i zaprzesta艂 z艂u jakie si臋 wok贸艂 nich dzieje. Z koleji pozytywi艣ci ukazywali w swych bohaterach prometeizm jako po艣wi臋cenie si臋 dla innych, wiar臋 w has艂a: pracy u podstaw i pracy organicznej.

鈾 motyw Dedala i Ikara
Ten Mitologiczny motyw wywodzi si臋 z mitu o Dedalu i Ikarze. Dedal by艂 rze藕biarzem i wynalazca, mieszka艂 w Atenach na dworze kr贸la Minosa. T臋skni艂 za Sycyli膮, kr贸l nie pozwoli艂 Dedalowi wr贸ci膰. Wi臋c ten sklei艂 woskiem ptasie pi贸ra dla siebie i Ikara. Przestrzeg艂a Dedal swego syna Ikara by za wysoko nie lecia艂 ani za nisko bo s艂o艅ce stopi wosk. Syn nie pos艂ucha艂 ojca i zlecia艂 na wysp臋 odt膮d zwana Ikari膮

a) 鈥濷da do M艂odo艣ci鈥 Adam Mickiewicz
飩 utw贸r napisany w epoce romantyzmu, zosta艂 wydany w pierwszym tomie poezji Mickiewicza
飩 podzielny na trzy cz臋艣ci. W pierwszej dzieli 艣wiat na dwie cz臋艣ci, mamy sfer臋 g贸ry i do艂y. M艂odzi (romantycy) na g贸rze, a starzy (klasycy) na dole
飩 romantycy wznosz膮 si臋 ponad przeci臋tno艣膰, pragn膮 r贸wno艣ci, zmian, s膮 irracjonalistami, kieruj膮 si臋 uczuciem, idea艂ami i marzeniami
飩 klasycy s膮 pozbawieni sfery duchowej, 偶yj膮 w szarym, martwym 艣wiecie, racjonalnie wierz膮 w to co widza, nie s膮 otwarci na zmiany
飩 w drugiej cz臋艣ci jest mowa o tym, aby si臋 po艂膮czy膰 si臋 razem i walczy膰 z klasykami o nowy 艣wiat, m艂odzi chc膮 to osi膮gn膮膰 na drodze rewolucji, chc膮 gwa艂townych zmian. Trzecia cze艣膰 tyczy si臋 stworzenia nowego 艣wiata przez m艂odych
飩 mamy to wyra藕ne nawi膮zanie do motywu o Dedalu i Ikarze. Starzy, konserwaty艣ci s膮 por贸wnani do Dedala, do osoby trze藕wo my艣l膮cej, twardo st膮paj膮cej po ziemi. A m艂odzi to Ikar, romantycy, kt贸rzy chc膮 zmian, kieruj膮 si臋 uczuciem, s膮 marzycielami.

b) 鈥濱kar鈥 Jaros艂aw Iwaszkiewicz
飩 opowiadanie wsp贸艂czesne, kt贸rego akcja rozgrywa si臋 w okupowanej Warszawie, podczas II wojny 艣wiatowej. Narrator opowiada o ch艂opcu Michasiu, kt贸ry czytaj膮c ksi膮偶k臋 wtargn膮艂 nieostro偶nie na jezdnie. Niestety nadjecha艂 w贸z gestapo. Prawdopodobnie ch艂opca zabito.
飩 Micha艣 jest wsp贸艂czesnym Ikarem, kt贸ry zapomnia艂 ze nie mo偶e za wysoko lata膰, da艂 si臋 ponie艣膰 uczuciu wolno艣ci. Micha艣 zapomnia艂 o gestapowcach i czyta艂 ksi膮偶k臋, kt贸rej nie wolno by艂o posiada膰. Da艂 si臋 ponie艣膰 uczuciu swobody, my艣la艂 偶e nic mu nie grozi.

c) 鈥濿ci膮偶 o Ikarach g艂osz膮 cho膰 dolecia艂 Dedal鈥 Ernest Bryl
飩 jest to utw贸r nawi膮zuj膮cy do obrazu 鈥濽padek Ikara鈥 autorstwa Breughela
飩 stwierdza si臋 偶e wi臋kszo艣膰 ludzi niepotrzebnie podziwia Ikara, bo to Dedal by艂 bohaterem
飩 podmiot liryczny podchodzi do Ikara lekcewa偶膮co, szanuje za to Dedala, kt贸ry kieruje si臋 rozs膮dkiem i logika aby osi膮gn膮膰 sw贸j cel
飩 podmiot liryczny zwraca uwag臋 na to , 偶e jeste艣my zapatrzeni w swoje marzenia, zamiast racjonalnie spojrze膰 na 艣wiat, uwa偶a ze reali艣ci nie s膮 lubiani
飩 autor, przenosi mit do reali贸w wsp贸艂czesnych, i udowadnia jego ponadczasowo艣膰

Wnioski z Dedala i Ikara
W utworach gdzie zawarty jest motyw Dedala i Ikara mo偶emy zauwa偶y膰 dwie postawy. Jedna z nich chwali postaw臋 Dedala, kt贸ry jest uosobieniem osoby racjonalnie my艣l膮cej, kt贸ra nie buja w ob艂okach twardo st膮pa po ziemi. Nie mo偶na 偶y膰 marzeniami, bo przysporz膮 one nam k艂opot贸w. W utworze Mickiewicza mamy za to postaw臋 chwal膮ca Ikara, kt贸ry stawia na takie rzeczy jak uczucie i marzenia . B臋dzie on walczy艂 o nowy lepszy 艂ad.

鈾 motyw Syzyfa
Pojawi艂 si臋 w micie o Syzyfie. Oszuka艂 on Hadesa i znalaz艂 spos贸b by wr贸ci膰 do 偶ywych. Gdy bogowie dowiedzieli si臋 o jego podst臋pie skazali go na kar臋: wtaczania ogromnego kamienia pod g贸r臋, leczy gdy ju偶 jest przy samym szczycie g贸ry kamie艅 si臋 obsuwa i Syzyf musi zaczyna膰 od pocz膮tku.

a) 鈥濻i艂aczka鈥 Stefan 呕eromski
飩 utw贸r omawiany powy偶ej
飩 Syzyfem w tym utworze jest Stanis艂awa Bozowska, kt贸ra po studiach medycznych sta艂a si臋 spo艂ecznikiem, wciela艂a w 偶ycie has艂a pozytywist贸w prace u podstaw i prace organiczna, naucza艂a na wsi dzieci, pr贸buj膮c wykszta艂ci膰 tamtejszych ludzi, lecz po jej 艣mierci wszyscy zapominaj膮 o niej i o nauce
飩 jej ci臋偶ka praca okazuje si臋 bezcelowa, na marne si臋 stara艂 i wierzy艂a w g艂oszone has艂a, poniewa偶 prosty lud nie rozumie jej wysi艂ku i po艣wi臋cenia

b) 鈥濴udzie Bezdomni鈥 Stefan 呕eromski
飩 jest to prze艂omowy utw贸r dla 呕eromskiego, ugruntowa艂 on pozycje pisarza
飩 powie艣膰 opowiada historie Tomasza Judyma, m艂odego lekarza, kt贸ry za swe pos艂annictwo uwa偶a pomoc ludziom ubogim, jest wra偶liwy na ludzka nie dol臋. Samotnie walczy o popraw臋 warunk贸w 偶ycia najbiedniejszych
飩 g艂贸wny bohater jest por贸wnany do Syzyfa ze wzgl臋du na trud mozolnej pracy, na swej drodze napotyka wiele przeszk贸d, odnosi pora偶ki ale brnie by dotrze膰 do celu
飩 Judym ma cechy charakteru Syzyfa, 艂atwo si臋 nie podaje, nie rezygnuje mimo przeciwno艣ci losu

c) 鈥濻yzyfowe Prace鈥 Stefan 呕eromski
飩 jest to ksi膮偶ka nawi膮zuj膮ca do lat kiedy to Polska by艂a pod zaborami,
飩 og贸lnie opowiada o rusyfikacji Polskiego spo艂ecze艅stwa, starano si臋 robi膰 wszystko by Polacy zapomnieli o swoim narodzie, uczono ich po rosyjsku, zakazywano m贸wienia w j臋zyku polskim
飩 ksi膮偶ce wyst臋puje dw贸ch 鈥濻yzyf贸w鈥, dwa 鈥瀏艂azy鈥 i dwa 鈥瀞zczyty g贸r鈥. Pierwszym Syzyfem s膮 nauczyciele i ca艂y obecny system o艣wiaty, g艂azem m艂odzie偶 polska, a szczytem g贸ry jest w tym wypadku ca艂kowita rusyfikacja Polak贸w.
飩 drugim Syzyfem jest spo艂ecze艅stwo Polskie, kt贸re usilnie walczy z zaborc膮

Wnioski z Syzyfa
Okre艣lenie 鈥瀞yzyfowa praca鈥 oznacza ci臋偶k膮, trudn膮, bezsensown膮, bezowocn膮 i nieko艅cz膮c膮 si臋 prac臋. To wszystko zamieszczali pisarze w swych dzie艂ach. Nie mo偶na zapomnie膰 te偶 o drugiej stronie Syzyfa, kt贸ra jest nie w膮tpliwie uparto艣膰 w d膮偶eniu do celu, determinacja. Syzyfi si臋 艂atwo nie podaj膮 s膮 uparci w swych poczynaniach mimo pora偶ek. Przyjmuj膮 sw贸j los z godno艣ci膮 i szacunkiem.

Zako艅czenie.
Swoja prac臋 chcia艂bym zako艅czy膰 cytatem Cypriana Kamila Norwida
鈥濸rzysz艂o艣膰 ocala, co jej potrzebne鈥
Nasza przysz艂o艣膰 jest nie wiadoma, nie mamy poj臋cia co nast膮pi. W czasach kapitalizmu ka偶dy cz艂owiek p臋dzi za pieni臋dzmi za dobrami materialnymi. Wielu wsp贸艂czesnych artyst贸w obawia si臋 jutra, swoje leki przedstawiaj膮 w swych dzie艂ach cz臋sto nawi膮zuj膮c do klasycyzmu czyli do dawnej kultury 艣r贸dziemnomorskiej. My艣l臋, 偶e arty艣ci nigdy nie przestan膮 nawi膮zywa膰 do Biblii i Mitologii poniewa偶 s膮 to dzie艂a ponadczasowe, kt贸re obroni膮 si臋 przed zapomnieniem i zatraceniem.


Udost臋pnij
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x