Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna. Edukacyjna – szkolna baza wiedzy

Najwi臋ksza baza wypracowa艅, konspekt贸w, streszcze艅 i pomocy szkolnych w Polsce. Ponad 100 tysi臋cy materia艂贸w dla szko艂y podstawowej, 艣redniej oraz z zakresu studi贸w.

Interpretacja wiersza Tadeusza R贸偶ewicza „Warkoczyk”

Wiersz pt.: „Warkoczyk” Tadeusza R贸偶ewicza przedstawia wydarzenia, kt贸re dotycz膮 tragicznych sytuacji z 偶ycia je艅c贸w wojennych, kt贸rzy trafili do obozu koncentracyjnego.
Pierwsza zwrotka opisuje przybycie kobiet do obozu koncentracyjnego i ogolenie ich g艂贸w. Autor opisuje r贸wnie偶 co dzia艂o si臋 z w艂osami po obci臋ciu ich (?czterech robotnik贸w miot艂ami zrobionymi z lipy zamiata艂o i gromadzi艂o w艂osy?). Podmiot liryczny przedstawia t臋 sytuacj臋, tak jakby by艂 艣wiadkiem tych wydarze艅, dzi臋ki czemu czytelnikowi 艂atwiej odebra膰 odczucia towarzysz膮ce w przedstawionej sytuacji. Kolejna zwrotka opisuje sytuacj臋 panuj膮c膮 w obozie koncentracyjnym po wojnie. Autor podkre艣la s艂owami ?le偶膮 sztywne w艂osy uduszonych w komorach gazowych?, 偶e ludzie, kt贸rych w艂osy teraz s膮 eksponatami ju偶 nie 偶yj膮. Nast臋pne dwie strofy drugiej zwrotki opisuj膮, trudne warunki w jakich 偶yli ludzie w obozach koncentracyjnych. Mo偶emy wywnioskowa膰 ze s艂贸w ?w tych w艂osach s膮 szpilki i ko艣ciane grzebienie?, 偶e ludzie starali si臋 do ostatniej chwili zachowa膰 higien臋 czesz膮c w艂osy ko艣cianymi grzebieniami i szpilkami. Kolejna ? trzecia ? zwrotka jest fragmentem najbardziej poetyckim w tym wierszu. Podmiot liryczny drugi raz podkre艣la to 偶e w艂osy ju偶 s膮 martwe, nie nale偶膮 ju偶 do nikogo. Fragment ?nie prze艣wietla ich 艣wiat艂o nie rozdziela ich wiatr nie dotyka ich d艂o艅 ani deszcz ani usta? pot臋guje nasze wra偶enie, 偶e w艂osy upchane w skrzyniach nie s膮 ruszane ? s膮 eksponatami. Mo偶emy r贸wnie偶 domy艣la膰, si臋 偶e w艂osy te nie 偶yj膮 tak samo jak ludzie, do kt贸rych one nale偶a艂y. W czwartej zwrotce ? ostatniej ? zauwa偶amy kontrast ? ma艂y warkoczyk w ogromnej skrzyni. Autor dok艂adnie opisa艂 jak wygl膮da warkoczyk ?i szary warkoczyk mysi ogonek ze wst膮偶eczk膮 za kt贸ry poci膮gaj膮 w szkole niegrzeczni ch艂opcy?. S膮dz臋, 偶e fragment ten mia艂 u艣wiadomi膰, 偶e w艣r贸d wielu ludzi, kt贸rzy zgin臋li w obozach koncentracyjnych w czasach II Wojny 艢wiatowej by艂y r贸wnie偶 ma艂e dzieci. Tadeusz R贸偶ewicz przedstawi艂 nam ma艂y warkoczyk w艣r贸d wielu w艂os贸w w ogromnych skrzyniach, a nast臋pnie opisa艂 co mog艂oby si臋 dzia膰 w tamtych czasach z warkoczykiem gdyby nie by艂o II Wojny 艢wiatowej i gdyby dziewczynka ta nie trafi艂a do obozu koncentracyjnego. Autor u偶y艂 w wierszu wielu potocznych stwierdze艅, a ma艂a ilo艣膰 艣rodk贸w poetyckich mia艂a zwr贸ci膰 nasz膮 uwag臋 na tre艣膰 i sens jaki chcia艂 nam przekaza膰 Tadeusz R贸偶ewicz. Uwa偶am, 偶e autor osi膮gn膮艂 cel przekazania ludziom jak niesprawiedliwa by艂a 艣mier膰 niewinnych ludzi, kt贸rzy trafiali do oboz贸w koncentracyjnych.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x