Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.

Ponad 100 tysięcy materiałów dla szkoły podstawowej, średniej oraz z zakresu studiów.

Recenzja – to tekst zazwyczaj umieszczony w prasie, będący krytycznym omówieniem jakiegoś dzieła sztuki lub wydarzenia kulturowego: zawiera dwie części informacyjną i oceniającą.

1. Część informacyjna zawiera: informacje dotyczące dzieła (autor, reżyser, bohaterowie, aktorzy, miejsce wydarzeń, scenografia, muzyka, tytuł, scenariusz, wydawca, rok wydania, rodzaj publikacji)

2. Część oceniającą zawiera:
– książka- uwagi krytyków, wypowiedzi dotyczące szaty graficznej, genezy utworu, problematyki, kompozycji.
– film, spektakl teatralny- uwagi krytyków i innych osób dotyczące: problematyki, gry aktorskiej, scenografii, muzyki, reżyserii, nastroju, efektów specjalnych.

3. Podsumowanie- ocena subiektywna
– książka- mogła zachwycić, zainteresować, skłoniła do refleksji, pomogła zrozumieć nurtujący problem, dała wyobrażenie o …, zmusiła do myślenia na temat …, sprawiła dużo przyjemności, przekonała o słuszności stwierdzenia,
– film- dostarczył wielu niezapomnianych wrażeń, dostarczył wielu wzruszeń, przeżyć, pomógł pogłębić wiedzę na temat …, pozostawił niesmak, dał wiele do myślenia, jestem od urokiem ulubionego aktora/aktorki, z przyjemnością obejrzę jeszcze raz, uważam ten film za wyjątkowy kicz, znakomita obsada aktorska nie pomogła,

Słownictwo służące zredagowaniu recenzji filmowej:
– adaptacja, ekranizacja, produkcja, film na motywach powieści, wierność wobec literackiego pierwowzoru,
– film: nudny , ciekawy, interesujący, zabawny, emocjonujący, nowatorski, porywczy,
– aktor: gwiazda, artysta, odtwórca roli, ma na swoim koncie wiele nagród (kreacji), debiutant, profesjonalista, posiadający znakomity warsztat aktorski, twórca znakomitej kreacji, obdarzony urodą, znakomicie ucharakteryzowany, dojrzały, posiadający dużą zdolność ekspresji,
– gra (aktorska): ciekawa, brawurowa, fascynująca, porywająca, słaba, pozbawiona wyobraźni, tuzinkowa, nietuzinkowa,
– muzyka: towarzysząca akcji, wzmagająca napięcie, kształtująca nastrój, tworząca atmosfere, pobudzająca wyobraźnie, emocje, nieodpowiednia do obrazu, nużąca,
– scenariusz: ciekawy, oryginalny, nietuzinkowy, sztampowy (mało oryginalny), wyjątkowy,
– scenografia: dekoracje odpowiednio dobrane, dostosowane do epoki, czasów, bogata, ciekawa, skromna, surowa, nie pasująca do akcji
– efekty specjalne: zaskakujące, pogłębiają przekaz filmu.

Plan recenzji:
1. Wstęp: informacja (np. o wyjeździe do kina, teatru)
2. Rozwinięcie: informacje dotyczące filmu np. tytuł, reżyseria, scenariusz, muzyka, obsada.
Krótkie przedstawienie tematyki filmu:
-streszczenie fabuły,
– ocena krytyczna poszczególnych elementów filmu.
3. Zakończenie: moja subiektywna ocena.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *