Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna. Edukacyjna – szkolna baza wiedzy

Najwi臋ksza baza wypracowa艅, konspekt贸w, streszcze艅 i pomocy szkolnych w Polsce. Ponad 100 tysi臋cy materia艂贸w dla szko艂y podstawowej, 艣redniej oraz z zakresu studi贸w.

Jak napisa膰 rozprawk臋.

Rozprawka-jest to uproszczona forma rozprawy naukowej. Jest jedn膮 z podstawowych form wypowiedzi.

Cele:
路 refleksja nad jakim艣 problemem
路 uporanie si臋 z jakim艣 zadaniem
路 oddaje przebieg rozumowania
路 ods艂ania proces my艣lenia pisz膮cego

Drogi rozumowania :

1. Przedstawiamy gotow膮 odpowied藕, nast臋pnie przyt艂aczamy na jej rzecz argumenty, kt贸re uzasadniaj膮 nasz膮 odpowied藕 w spos贸b przekonuj膮cy.

2. Je艣li nie jeste艣my pewni rozwi膮zania problemu, na pocz膮tku przedstawiamy nasze w膮tpliwo艣ci, nast臋pnie odwo艂ujemy si臋 do argument贸w za i przeciw, kt贸re pozwol膮 lepiej u艣wiadomi膰 problem i przybli偶膮 mo偶liwo艣膰 rozwi膮zania.

PLAN
1. TEZA 1. HIPOTEZA
2. ARGUMENTY 2. ARGUMENTY
3. POTWIERDZENIE TEZY 3. TEZA

Teza- zdanie, kt贸rego s艂uszno艣ci jeste艣my pewni
Hipoteza- zdanie wyra偶aj膮ce przypuszczenie, kt贸re wymaga lepszego, pe艂niejszego rozeznania
Argumenty- dowody, za pomoc膮 kt贸rych staramy si臋 dowie艣膰 s艂uszno艣ci rozumowania
Temat- zawarty jest w nim jaki艣 problem, pewna trudno艣膰, niejasno艣膰. Formu艂owane bywaj膮 na kilka sposob贸w.
1. Mog膮 mie膰 form臋 pytania: Czy Roland jest bohaterem ?
2. Mog膮 mie膰 form臋 zdania orzekaj膮cego: Rozwa偶 problem bohaterstwa Rolanda.
3. Mo偶e narzuca膰 tez臋, kt贸r膮 musimy uzasadni膰: Przedstaw argumenty do uzasadnienia, 偶e Roland by艂 bohaterem.

Argumenty:
路 mo偶e nim by膰 odpowiednio dobrany cytat, przys艂owie, b膮d藕 kr贸tkie streszczenie fragmenty utworu
路 mo偶e by膰 przytoczony s膮d jakiego艣 autorytetu ( znawcy, innego pisarza, wybitnej osobisto艣ci, z kt贸rych opini膮 ludzie si臋 licz膮)

Kompozycja- rozprawka sk艂ada si臋 z 3 cz臋艣ci: wst臋pu, rozwini臋cia i zako艅czenia
Ad.1 powinien stanowi膰 przynajmniej 1 akapit. Wst臋p jest swoist膮 wizyt贸wk膮 naszej pracy.
Ad.2 najwa偶niejsza cz臋艣膰 pracy. Ka偶demu z argument贸w po艣wi臋camy przynajmniej 1 akapit. Wa偶na jest kolejno艣膰 przedstawiania argument贸w (od najmniej istotnego do najwa偶niejszego)
Ad.3 to podsumowanie rozwa偶a艅, tu stwierdzamy, 偶e przyj臋ta na wst臋pie teza okaza艂a si臋 s艂uszna, za艣 w przypadku hipotezy, 偶e przypuszczenia nasze okaza艂y si臋 s艂uszne.

S艂ownictwo wyra偶aj膮ce opini臋 pisz膮cego:
路 uwa偶am, 偶e
路 w mojej opinii
路 z ca艂膮 pewno艣ci膮 jestem przekonany, 偶e
路 nie mam w膮tpliwo艣ci, 偶e
路 艣mia艂o mo偶na wyci膮gn膮 wniosek
路 niezawodnie, niechybnie
路 bez w膮tpienia
路 nie mam pewno艣ci, czy
路 moj膮 w膮tpliwo艣膰 budzi
路 nie znam w tej chwili odpowiedzi
路 nie zadawa艂em sobie wcze艣niej tego pytania
路 przypuszczalnie
路 wydaje mi si臋, 偶e

S艂ownictwo sygnalizuj膮ce porz膮dek argumentowania:
路 po pierwsze
路 z jednej strony
路 chcia艂bym na pocz膮tku przedstawi膰
路 z kolei przejd臋 do
路 teraz przejd臋 do om贸wienia
路 jako ostatni przytocz臋 argument
路 sumuj膮c, reasumuj膮c
路 to pozwala wyci膮gn膮膰 wniosek

S艂ownictwo s艂u偶膮ce do wprowadzania cytat贸w:
路 moje zdanie najlepiej potwierdz膮 s艂owa: 鈥 … 鈥
路 powo艂am si臋 na s艂owa …………. 鈥 … 鈥
路 oto, co na ten temat m贸wi ………. 鈥 … 鈥
路 aby poprze膰 zdanie, zacytuj臋 s艂owa 鈥 … 鈥
路 najlepiej ilustruj膮 to s艂owa 鈥 … 鈥

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x