Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.

Ponad 100 tysi─Öcy materia┼é├│w dla szko┼éy podstawowej, ┼Ťredniej oraz z zakresu studi├│w.

Ludzie Bezdomni – doktor Judym

Udost─Öpnij

Praca kontrolna z j. Polskiego nr 1, rok szkolny 2005/2006

ÔÇ×Czy doktor Judym jest postaci─ů tragiczna w ÔÇ×ludziach bezdomnychÔÇŁ S.┼╗eromskiegoÔÇŁ

ÔÇ×Ludzie bezdomniÔÇŁ to powie┼Ť─ç o m┼éodym ideali┼Ťcie, Tomaszu Judymie, kt├│ry cho─ç ubogi z pomoc─ů ciotki ko┼äczy studia medyczne i zamierza po┼Ťwi─Öci─ç ┼╝ycie lekarskiej s┼éu┼╝bie ubogim i ciemi─Ö┼╝onym. Pocz─ůtkowo pr├│buje zapali─ç do tej idei innych lekarzy, jednak┼╝e spotyka si─Ö z brakiem zrozumienia. P├│┼║niej rozpoczyna prac─Ö w sanatorium w Cisach. W okolicy cz─Öste s─ů przypadki malarii i suchot. Judym dochodzi do wniosku, ┼╝e przyczyn─ů tych chor├│b jest wilgotny klimat i domaga si─Ö usuni─Öcia truj─ůcego mu┼éu z pobliskiej rzeki, na co nie zgadzaj─ů si─Ö miejscowi posiadacze. W wyniku ostrego konfliktu mi─Ödzy nimi a doktorem Judym traci posad─Ö. Odchodz─ůc z Cis├│w, nie zabiera ze sob─ů ukochanej Joasi Podborskiej, nauczycielki z pobliskiego maj─ůtku. Jego idea┼éy czyli po┼Ťwi─Öcenie ┼╝ycia dla pracy z ubogimi s─ů wa┼╝niejsze ni┼╝ mi┼éo┼Ť─ç.
Sytuacja tragiczna nast─Öpuje wtedy, kiedy cz┼éowiek musi dokona─ç wyboru mi─Ödzy dwoma racjami ÔÇô i ka┼╝da jego decyzja b─Ödzie niekorzystna. Judym rzeczywi┼Ťcie musi dokona─ç takiego wybory ÔÇô przynajmniej wed┼éug w┼éasnego mniemania. Stoi przed decyzj─ů: albo zwi─ů┼╝e si─Ö z Joasi─ů, za┼éo┼╝y dom i b─Ödzie wi├│d┼é szcz─Ö┼Ťliwe ┼╝ycie ÔÇô albo po┼Ťwi─Öci si─Ö ca┼ékowicie pracy spo┼éecznej, bezinteresownemu niesieniu pomocy biedocie Zag┼é─Öbia. Obie mo┼╝liwo┼Ťci wykluczaj─ů si─Ö ÔÇô bo je┼Ťli wybierze rodzin─Ö i zacznie dba─ç o domowe ognisko to w rezultacie porzuci prac─Ö na rzecz biednych, a w├│wczas sumienie nie pozwoli mu by─ç szcz─Ö┼Ťliwym. Natomiast gdy wybierze ┼╝ycie spo┼éecznika ÔÇô skrzywdzi Joasi─Ö, zniszczy mi┼éo┼Ť─ç i sam tak┼╝e b─Ödzie cierpia┼é. Prywatnie ÔÇô jako cz┼éowiek nigdy nie b─Ödzie szcz─Ö┼Ťliwy. Mo┼╝emy zatem stwierdzi─ç, ┼╝e jest to sytuacja tragiczna.
Rozdarta sosna, kt├│rej opis zamieszcza w ko┼äcu swojej powie┼Ťci, jest odzwierciedleniem rozdartej duszy Judyma, a zarazem obrazuje sytuacj─Ö psychiczn─ů jednostki podejmuj─ůcej decyzj─Ö po┼Ťwi─Öcenia si─Ö dla og├│┼éu. Sosna ta przepo┼éowiona i z jednej strony obumar┼éa cz─Ö┼Ťci─ů korzeni trzyma si─Ö jeszcze skarpy ÔÇô ┼Ťl─ůskiej ziemi. Rozdar┼éy j─ů dzieje kopalni, z kt├│r─ů los postanowi┼é j─ů zwi─ůza─ç. To samo sta┼éo si─Ö z Judymem. Cz─Ö┼Ť─ç jego duszy ÔÇô ta, kt├│ra stanowi jego mi┼éo┼Ť─ç, rodzin─Ö i szcz─Ö┼Ťcie prywatne obumar┼éa ÔÇô natomiast to cojeszcze funkcjonuje, co pozosta┼éo jego ┼╝yciem to cz─Ö┼Ť─ç po┼Ťwi─Öcona kopalni, pracuj─ůcym w niej ludziom. Jest to motyw wewn─Ötrznego rozdarcia, oznaczaj─ůcego cierpienie, kt├│re musia┼éo by─ç charakterystyczne dla mitologicznego Prometeusza, dla ÔÇ×rozdwojonego w sobieÔÇŁ poety ÔÇô S─Öpa ÔÇô Szarzy┼äskiego i dla szeregu bohater├│w romantycznych, samotnie walcz─ůcych o wielk─ů spraw─Ö swojego narodu.
Powie┼Ť─ç ta jest utworem o tematyce spo┼éecznej. ┼Üwiat przedstawiony oparty jest na kontra┼Ťcie. Z jednej strony poznajemy Warszaw─Ö inteligenck─ů ÔÇô salony lekarzy warszawskich, bogactwo, wr─Öcz przepych, organizowane przyj─Öcia, pi─Ökne stroje i wykwintne maniery tego ┼Ťrodowiska. Z drugiej strony ukazana jest wizja ludzi ubogich, wyniszczonych przez prac─Ö lub bezrobotnych, chorych, ┼╝yj─ůcych w warunkach uw┼éaczaj─ůcych ludzkiej godno┼Ťci. ┼Üwiat warstw spo┼éecznych wo┼éa o reform─Ö ÔÇô i taka jest wymowa powie┼Ťci ┼╗eromskiego.
Problematyk─Ö spo┼éeczn─ů potwierdza tak┼╝e historia ┼╝ycia doktora Judyma. Przecie┼╝ nie wywodzi si─Ö on z arystokracji, lecz z biedoty i dzieci┼ästwo jego up┼éywa┼éo w┼Ťr├│d n─Ödzy warszawskiej ulicy. Przypadkiem upodoba┼éa go sobie, zabra┼éa i wyedukowa┼éa ciotka ÔÇô kobieta, kt├│ra wprawdzie posiada┼éa nieco pieni─Ödzy, lecz z niepewnego ┼║r├│d┼éa. Judym ┼╝yje z pi─Ötnem swojego pochodzenia ÔÇô i z poczuciem winy wobec w┼éasnego ┼Ťrodowiska i z pragnieniem ÔÇ×sp┼éaty d┼éuguÔÇŁ, kt├│rej mo┼╝e dokona─ç jako lekarz ubogich. St─ůd te┼╝ jego ostateczna decyzja ma wymiar spo┼éeczny ÔÇô Judym po┼Ťwi─Öci swoje ┼╝ycie i szcz─Ö┼Ťcie, by odda─ç wiedz─Ö, m┼éodo┼Ť─ç i si┼é─Ö biednym i pokrzywdzonym warstwom spo┼éecznym


Udost─Öpnij

Wy┼Ťlij SMS o tre┼Ťci ODBLOKUJ.PDF pod numer 92505

Wpisz otrzymany kod :

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x