Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna. Edukacyjna – szkolna baza wiedzy

Najwi臋ksza baza wypracowa艅, konspekt贸w, streszcze艅 i pomocy szkolnych w Polsce. Ponad 100 tysi臋cy materia艂贸w dla szko艂y podstawowej, 艣redniej oraz z zakresu studi贸w.

Mi艂o艣膰 w literaturze romantycznej.

Czym jest mi艂o艣膰? Czy jest to uczucie, kt贸re mo偶na wyja艣ni膰 s艂owami? Jakie s膮 rodzaje mi艂o艣ci i czego lub, kogo dotycz膮? Na te wszystkie trudne do zinterpretowania pytania pr贸bowali odpowiedzie膰 romantyczni pisarze, pytania, na kt贸re nie s膮 do dzi艣 w stanie odpowiedzie膰 najwi臋ksi filozofowie tych czas贸w i wcze艣niejszych epok literackich. Patrz膮c na epok臋 romantyzmu mo偶na by stwierdzi膰 ze mi艂o艣膰 romantyczna jest mi艂o艣ci膮 dojrza艂a, jest to mi艂o艣膰 z elementami b贸lu, cierpienia i niespe艂nienia. W literaturze romantycznej przedmiotem mi艂o艣ci mo偶e by膰 ojczyzna lub ukochana kobieta. Mi艂o艣膰 by艂a nie koniecznie dobra si艂a, zamyka艂a ona zakochanego lub zakochana w 艣wiecie idealnych wyobra偶e艅, w 艣wiecie cierpienia i niespe艂nienia. Bohaterowie literaccy tego okresu to z regu艂y tragiczni, g艂臋boko nieszcz臋艣liwi ludzie, kt贸rzy na drodze do szcz臋艣cia napotykaj膮 na liczne przeszkody. 呕aden z romantycznych bohater贸w nie odnajduje osobistego szcz臋艣cia, cho膰 to uczucie na wsp贸艂 z uczuciem mi艂o艣ci jest celem jego 偶ycia, stanowi dla niego najwi臋ksz膮 warto艣膰.

W 鈥濳onradzie Wallenrodzie鈥 obraz mi艂o艣ci komplikuje si臋 ze wzgl臋du na dramatyczna koniecznosc wyboru, jakiego musi dokonac Konrad. Wewnetrzny obowiazek i mi艂o艣膰 do ojczyzny pogrzebu ja jego szanse na prze偶ycie prawdziwej mi艂o艣ci. Tragizm tego utworu jest bardzo skomplikowany, poniewa偶 wyst臋puj膮 w nim dwa rodzaje tego wspania艂ego uczucia, mianowicie mi艂o艣膰 do ukochanej Aldony i wewn臋trzne sumienie, kt贸re nie pozwala zwalczy膰 wielkiej mi艂o艣ci do ojczyzny. Tragizm objawia si臋 tak偶e po spe艂nieniu powinno艣ci, czyli pr贸bie uratowania kraju, dzielny bohater umiera. Koncepcja mi艂o艣ci w tym utworze jest nabrzmia艂a niespe艂nieniem, przepe艂niona fatalizmem przy krajobrazie cierpienia.

Konrad to bohater, kt贸rego dzia艂aniami rz膮dz膮 silne emocje jak ch臋膰 zemsty, wyrzuty sumienia. Jego tragizm polega na nie mo偶no艣ci pogodzenia mi艂o艣ci ojczyzny z uczuciem do kobiety. Rozdarcie Konrada objawia si臋 brakiem wewn臋trznego spokoju, nienawi艣膰 i pragnienie zemsty to uczucia, kt贸re sk艂aniaj膮 bohatera do sprzeniewierzenia si臋 rycerskim i chrescijanskim prawom. Po艣wi臋caj膮c sw贸j honor, dum臋 i 偶ycie prywatne Wallenrod wype艂nia swa historyczna misje, ale jednocze艣nie przegrywa swoje 偶ycie.

Adam Mickiewicz w utworze 鈥濪ziady cz.IV鈥 przedstawia losy bohatera romantycznego-Gustawa. Niesczesliwa milosc i nadwra偶liwo艣膰 doprowadzi艂y go do samob贸jczej 艣mierci. Gustaw, w kt贸rym mo偶na dopatrzec si臋 podobie艅stwa do Mickiewicza to dawny ucze艅 Ksi臋dza, indywidualista, po trosze poeta i filozof o bardzo rozbudowanej sferze emocjonalnej. Niespe艂niona mi艂o艣膰 zako艅czona samob贸jstwem, nieprzystosowanie do 艣wiata i s艂aba psychika sprawiaj膮 wra偶enie cierpienia g艂贸wnego bohatera.

Ze schematem mi艂o艣ci niespe艂nionej, kt贸ra przepe艂niona by艂a tragizmem i wielkim cierpienie z powodu zbyt wielkiej niespe艂nionej mi艂o艣ci pr贸bowa艂 prze艂ama膰 Aleksander Fredro, kt贸rego komedie obalaj膮 cierpienie i tragizm. Jego 鈥炁歭uby panie艅skie鈥 zrywaj膮 z cierpieniem na rzecz szczerej, pi臋knej i udanej mi艂o艣ci. Bohaterowie tej偶e komedii przechodz膮 nie od razu do etapu wielkiej mi艂o艣ci, ale nast臋puje to stopniowo, od pierwszego zauroczenia, pierwszego odrzucenia do wielkiej, wspanialej mi艂o艣ci. Fredro zmusi艂 swoich bohater贸w, aby dojrzeli do mi艂o艣ci, nie popchn膮艂 ich od razu w wielkie uczucie. Na pocz膮tku g艂owni bohaterowie nie SA zainteresowani sob膮. Pocz膮tkowo Gucio nie jest zainteresowany ma艂偶e艅stwem, Klara wodzi za nos Albina, ale nic nie wskazuje na wielka mi艂o艣膰. Poeta dobra艂 pary w komedii na zasadzie przeciwie艅stw. Pewnej siebie, bezlitosnej, nieugi臋tej Klarze podoba si臋 Albin i nic nie wskazuje na pomy艣lne rozwi膮zanie. Mila, spokojna, 艂agodna i pokorna Aniele autor kojarzy z niedojrza艂ym Gustawem. Zar臋czyny obu par prze艂amuj膮 wizje niespe艂nionej mi艂o艣ci w romantyzmie. Obie pary s膮 szcz臋艣liwe, otacza je mi艂o艣膰 i pewno艣膰 swoich uczu膰.

Bohaterowie wymy艣leni przez Fredra nie cierpi膮, nie odchodz膮 od zmys艂贸w, jest to po prostu czysta szcz臋艣liwa mi艂o艣膰. W przekonaniu poety uczucie powinno by膰 silne pi臋kne i mocne, powinno przynosi膰 rado艣膰 a nie by膰 powodem smutku i rozpaczy. 鈥炁歭uby panie艅skie鈥 to przyk艂ad zerwania z dawnym stereotypem mi艂o艣ci, przyk艂ad zapocz膮tkowania nowego spojrzenia na to uczucie, bo przecie偶 egzystencja ludzka nie koniecznie musi by膰 stworzona cierpienia.

Czym jest mi艂o艣膰? Znowu nasuwa si臋 pytanie. My艣l臋 ze jest to nie tylko zauroczenie do drugiego cz艂owieka. Ta osoba nie koniecznie musi by膰 osob膮, w kt贸rej si臋 zakochujemy, jak mia艂o to miejsce w romantycznych utworach. Mo偶e to by膰 mi艂o艣膰 do dzieci, mi艂o艣膰 do ojczyzny, do naszych rodzic贸w czy mi艂o艣膰 do Boga. Mi艂o艣膰 do ukochanej osoby znacznie r贸偶ni si臋 od mi艂o艣ci do rodzic贸w. O ile ta pierwsza rodzi si臋 w nas i rozkwita, o tyle ta druga czujemy dopiero w okresie zagro偶enia osoby, kt贸ra nas ubiera i wychowuje. Mi艂o艣膰 to pojecie szerokie, kt贸re trudno jest zinterpretowa膰, trzeba ja prze偶y膰 by zrozumie膰, czym jest i m贸c ja wyja艣ni膰, bez tego trudno jest o niej m贸wi膰, jej po prostu dla niekt贸rych ludzi nie ma…

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x