Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.

Nie 艣ci膮gaj zacznij wkuwa膰 ju偶 dzi艣

O ogl膮daniu telewizji.

Print Friendly, PDF & Email

Telewizja wkroczy艂a w codzienne 偶ycie milion贸w ludzi i zajmuje w nim wa偶ne miejsce. Wielu ludzi ustala wed艂ug program贸w telewizyjnych przebieg swego dnia, 偶ycie towarzyskie, wychowanie dzieci, nawet swoje pogl膮dy. Tak偶e dla dzieci telewizja sta艂a si臋 rzecz膮 normaln膮, z kt贸r膮 stykaj膮 si臋 niemal od urodzenia. Niekiedy rodzice, nie maj膮c czasu na zaj臋cie si臋 dzieckiem, wyr臋czaj膮 si臋 telewizorem, s膮dz膮c, 偶e szklany ekran wype艂ni dziecku w艂a艣ciwie czas. Myl膮 si臋. Jest to z regu艂y szkodliwe dla dziecka.

Papie偶 Jan Pawe艂 II wypowiada si臋 o sytuacji, w jakiej znalaz艂y si臋 dzieci w zwi膮zku ze 艣rodkami masowego przekazu: Zafascynowane i bezbronne wobec 艣wiata i os贸b doros艂ych dzieci s膮 naturalnie gotowe przyjmowa膰 to co si臋 im oferuje, czy to dobrego czy z艂ego (…). Ma艂y ekran przyci膮ga je, 艣ledz膮 ka偶dy przedstawiony na nim gest i dostrzegaj膮, szybciej i lepiej ni偶 ktokolwiek inny , wyra偶ane na nim doznania i uczucia (Jan Pawe艂 II: Pos艂anie na XIII 艢wiatowy Dzie艅 艢rodk贸w Spo艂ecznego Przekazu 23.05.1979. AAS 71 (1979), s. 930).

Telewizja, podobnie jak kino, zawsze okre艣la wiek dzieci. Nale偶a艂oby ten przedzia艂 wiekowy stosowa膰. Niestety, kryterium wieku do艣膰 cz臋sto nie jest przestrzegane. Komisja kwalifikuj膮ca filmy sk艂ada si臋 m.in. z pedagog贸w i psycholog贸w. Przy okre艣laniu wieku dzieci chodzi nie tylko o sceny \”gorsz膮ce\”, ale tak偶e o to, czy dziecko jest na tyle silne psychicznie, 偶e mo偶e wytrzyma膰 sceny napi臋膰 wyst臋puj膮ce w filmie. Konsekwencj膮 ma艂ej odporno艣ci mog膮 by膰 mi臋dzy innymi l臋ki nocne.

Dzieci do lat 3 nie powinny w og贸le ogl膮da膰 telewizji, gdy偶 szkodzi to ich rozwojowi. Hamuje rozw贸j fantazji i szkodzi wzrokowi. Dzieci w tym wieku potrzebuj膮 du偶o czasu, aby si臋 przyjrze膰 jednej scenie, tymczasem sceny w telewizji nast臋puj膮 szybko jedna po drugiej. Nie s膮 komunikatywne dla ma艂ych dzieci. Zwracaj膮 one jedynie uwag臋 na miganie barw i przemieszczanie si臋 postaci.

Z bada艅 naukowych wynika, 偶e dzieci do lat 7 nie s膮 w stanie ogl膮da膰 w skupieniu audycji d艂u偶szej ni偶 30 minut i to nawet niecodziennie.

Dzieci szkolne potrafi膮 ogl膮da膰 w skupieniu film trwaj膮cy do godziny. Nie powinny te偶 sp臋dza膰 wi臋cej czasu przed szklanym ekranem.

Nadmierne przesiadywanie przed telewizorem jest szkodliwe dla og贸lnego rozwoju. Dzieci, ogl膮daj膮ce przez kilka godzin telewizj臋, s膮 zm臋czone i otumanione nadmiarem bod藕c贸w, kt贸re biernie przyjmuj膮. Oducza to samodzielnego my艣lenia, zastanawiania si臋 i krytycznego podej艣cia do niekt贸rych spraw. Sp臋dzanie godzin przed telewizorem pozbawia dzieci ruchu na 艣wie偶ym powietrzu, zabaw i gier, kt贸re w tym wieku s膮 dzia艂aniem tw贸rczym, a to wszystko jest bardzo potrzebne dla rozwoju osobowo艣ci. Pozbawia te偶 towarzystwa r贸wie艣nik贸w, oducza czytania ksi膮偶ek. Jerzy Narbutt w artykule pt. Nieco o wychowaniu pisze: Telewizja, ten z艂odziej my艣lenia i intymno艣ci, wypar艂a wszelkie lektury pr贸cz sportowych i kryminalnych.

Ogl膮danie program贸w telewizyjnych mo偶e tak偶e ujemnie wp艂ywa膰 na psychik臋 dziecka. Programy zawieraj膮ce sceny grozy powoduj膮 u dzieci wra偶liwych uczucie l臋ku, a nawet zaburzenia snu, b贸le g艂owy oraz zwi臋kszon膮 pobudliwo艣膰 nerwow膮. Mog膮 pobudza膰 agresywne zachowania, objawiaj膮ce si臋 w formie wy艂adowania z艂o艣ci na przedmiotach martwych lub na innych dzieciach. Dzieci s膮 w贸wczas skore do gniewu, p艂aczu. Reakcje takie s膮 najcz臋艣ciej wyrazem poczucia bezsilno艣ci dziecka wobec z艂a. Im bardziej wra偶liwe dziecko, tym silniejsze wra偶enie wywiera na nim ogl膮dany program.

Je偶eli dzieci ogl膮daj膮 programy dla doros艂ych, to nieuniknione jest, 偶e widz膮 wiele scen erotycznych oraz takich, kt贸re obfituj膮 w gwa艂t i przemoc. W filmach wsp贸艂czesnych gwa艂t i przemoc s膮 szczeg贸lnie ch臋tnie stosowane i pokazywane. Dzieci, patrz膮c na to, mog膮 znale藕膰 dla siebie zupe艂nie nieodpowiednie wzorce w 偶yciu. Pewien psycholog powiedzia艂: Przez ogl膮danie scen gwa艂tu i przemocy w 艣rodkach masowego przekazu nikt nie stanie si臋 bardziej pokojowym. R贸wnie偶 pozama艂偶e艅skie prze偶ycia seksualne mog膮 sta膰 si臋 w ich przekonaniu czym艣 powszechnym i zwyczajnym.

W艂a艣ciwe wykorzystanie telewizji ma te偶 swoje zalety. Chyba nikogo nie trzeba przekonywa膰 do tego, 偶e du偶e znaczenie dla rozwoju umys艂owego dziecka maj膮 filmy przyrodnicze, podr贸偶nicze, krajoznawcze, historyczne, dokumentalne, o sztuce. Jednak mu-sz膮 one by膰 dostosowane do wieku dziecka. Najlepiej by艂oby, gdyby dziecko ogl膮da艂o tego rodzaju filmy razem z rodzicami, kt贸rzy mogliby wyja艣ni膰 mu potem niezrozumia艂e fragmenty. Sprawozdania sportowe mobilizuj膮 dzieci do czyn-nego udzia艂u w danych dziedzinach sportu. Dzieci starsze warto zach臋ca膰 do ogl膮dania dziennik贸w, gdy偶 to daje im mo偶liwo艣膰 spojrzenia na to, co dzieje si臋 w kraju i na 艣wiecie.

Dobrze jest omawia膰 w domu ogl膮dane programy, aby pom贸c je dziecku lepiej zrozumie膰 i oceni膰. Budzi to refleksyjno艣膰 i krytycyzm dziecka. Tego typu dyskusja z dzieckiem ma du偶e walory kszta艂c膮ce i wp艂ywa na wyrobienie intelektualne, estetyczne i moralne. Ponadto uczy tak bardzo potrzebnej w nauce szkolnej i w 偶yciu umiej臋tno艣ci dyskutowania, wypowiadania si臋 i tolerancji wobec odmiennych pogl膮d贸w. Pytania stawiane dziecku mog膮 mie膰 r贸偶ny charakter, np.: Kt贸re cechy bohatera (kr贸lewny, wodza) podobaj膮 ci si臋 najbardziej i dlaczego? Czy s艂usznie post膮pi艂a wr贸偶ka (kr贸l, dow贸dca)? A jak ty post膮pi艂(a)by艣 na jej miejscu? Kt贸re sceny najbardziej ci si臋 podobaj膮 i wzruszaj膮? Tego typu pytania na pewno inspiruj膮 dyskusj臋.

Ma艂ym dzieciom trzeba oczywi艣cie samemu wybiera膰 programy, starszym mo偶na da膰 troch臋 wi臋cej swobody. Dzieci powy偶ej 8 lat mog膮 ju偶 zaczyna膰 same racjonalnie gospodarowa膰 w艂asnym czasem i wybiera膰 z programu ulubione pozycje. Rodzice musz膮 jednak nad tym dyskretnie czuwa膰.

呕eby wprowadzi膰 dla dzieci ograniczenia ogl膮dania program贸w telewizyjnych, rodzice powinni stworzy膰 w sobie pewien dystans do telewizji i wybiera膰 rozs膮dnie tylko rzeczywi艣cie interesuj膮ce programy. S膮 domy, w kt贸rych telewizor w艂膮cza si臋 po po艂udniu i nie wy艂膮cza si臋 odbiornika telewizyjnego nawet w czasie posi艂k贸w. Czy w rodzinach tych jest czas na rozmow臋, zabaw臋 z dzie膰mi? Jak wp艂ywa to na wi臋藕 rodzinn膮? Nawet gdy go艣膰 przyjdzie, w niekt贸rych domach nie wy艂膮cza si臋 telewizora i rozmawia si臋, zerkaj膮c na ekran.

Jacek Mycielski w Elementarzu dla rodzic贸w pisze: Praktyczn膮 pomoc膮 mo偶e by膰 zainstalowanie telewizora w mniej lubianych pomieszczeniach. U nas by艂 przez wi臋kszo艣膰 dzieci臋cych lat w pokoju sypialnym rodzic贸w. Rezultat: siedzieli艣my przy nim raczej ma艂o. Nie \”automatycznie\”. Bo na og贸艂 przyjemniej by艂o siedzie膰 w kuchni, w salonie. Bo tam weselej, bo tam ksi膮偶ki, towarzystwo, bo tam cieplej. Bo tam muzyka.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.