Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna. Edukacyjna – szkolna baza wiedzy

Najwi臋ksza baza wypracowa艅, konspekt贸w, streszcze艅 i pomocy szkolnych w Polsce. Ponad 100 tysi臋cy materia艂贸w dla szko艂y podstawowej, 艣redniej oraz z zakresu studi贸w.

Opis obrazu S膮d Ostateczny Hansa Memlinga

Tryptyk Hansa Memlinga pod tytu艂em ?S膮d Ostateczny? powsta艂 w XV wieku, w latach 1464-1473. Ukazuje on moment Apokalipsy.
Centralny panel utrzymuje si臋 w nastroju pe艂nym niepokoju. Przedstawia Jezusa ukazanego na z艂otym tle, odzianego w czerwon膮 szat臋, a kolor ten m.in. oznacza pot臋g臋, po艣wi臋cenie, mi艂osierdzie i m臋cze艅stwo. Wszystkie te cechy przypisuje si臋 Chrystusowi. Siedzi on na z艂ocistym p贸艂kolu, przypominaj膮cym ogromn膮 aureol臋. Jego stopy spoczywaj膮 na kuli, co jak s膮dz臋, symbolizuje w艂adz臋 nad Ziemi膮. Wok贸艂 Pana zasiada dwunastu aposto艂贸w, Maryja oraz Jan Chrzciciel. Jezus unosi praw膮 d艂o艅 w ge艣cie b艂ogos艂awie艅stwa, lew膮 za艣 trzyma opuszczon膮. Nad Jego prawym ramieniem znajduje si臋 bia艂a lilia ? symbol niewinno艣ci i czysto艣ci, a nad lewym roz偶arzony miecz, oznaczaj膮cy sprawiedliwo艣膰 i srogo艣膰. O tym, 偶e to jest Chrystus 艣wiadcz膮 艣lady po m臋cze艅skiej 艣mierci, czyli rany na r臋kach i nogach, oraz przebity prawy bok. Na g贸rze unosz膮 si臋 czterej anio艂owie, trzymaj膮cy narz臋dzia tej zbrodni: krzy偶, w艂贸czni臋, koron臋 cierniow膮, gwo藕dzie, m艂ot i kolumn臋, przy kt贸rej zosta艂 ubiczowany. Trzej kolejni anio艂owie dm膮 w tr膮by, co wed艂ug Apokalipsy 艢wi臋tego Jana ma oznacza膰 koniec 艣wiata. Ni偶ej, w 艣rodku rozleg艂ej r贸wniny stoi Micha艂 Archanio艂 i oddziela dusze b艂ogos艂awione od pot臋pionych przy pomocy wagi w kszta艂cie krzy偶a i pastora艂u.
Jego twarz wyra偶a spok贸j i skupienie. Ubrany jest w 偶elazn膮, bogato zdobion膮 zbroj臋 oraz czerwony p艂aszcz przeplatany z艂otem. Jego skrzyd艂a s膮 pi臋kniejsze ni偶 skrzyd艂a innych anio艂贸w przedstawionych na obrazie, gdy偶 s膮 wi臋ksze i zako艅czone pawimi pi贸rami.
Wok贸艂 ludzie przychodz膮 ze wszystkich stron, a nawet wstaj膮 z grob贸w, o czym 艣wiadcz膮 dziury w ziemi. Po stronie dusz zbawionych panuje ziele艅, kt贸ra oznacza nadzieje i spok贸j, za艣 po stronie dusz pot臋pionych wszelka ziele艅 zanika.
Nastr贸j panuj膮cy na lewym panelu obrazu to rado艣膰, spok贸j i mi艂osierdzie. Wida膰 na nim 艣w. Piotra trzymaj膮cego w r臋ku wielki klucz do bram niebios i witaj膮cego zbawionych, id膮cych po szklanych schodach. Anio艂owie rozdaj膮 duszom szaty i graj膮 na r贸偶nych instrumentach. Bramy niebios s膮 pot臋偶ne, pi臋kne i bogato zdobione.
Na panelu znajduj膮cym si臋 po prawej stronie panuje nastr贸j przera偶enia. Barwy s膮 ciemne i ponure. W tle wida膰 ostre ska艂y i czarne chmury. Rozw艣cieczone diab艂y zaci膮gaj膮 i wpychaj膮 pot臋pionych za grzechy ludzi w ognie piekielne. Diab艂y maj膮 twarze zwierz膮t, kt贸re, jak s膮dz臋, symbolizuj膮 ich dziko艣膰 i nieludzko艣膰.
Obraz ten bardzo mi si臋 podoba. Namalowany jest realistycznie i zawiera wiele drobnych szczeg贸艂贸w, co wskazuje na to, 偶e jego stworzenie wymaga艂o wiele pracy i wysi艂ku. My艣l臋, ze jego autor we wspania艂y spos贸b ukaza艂 scen臋 s膮du ostatecznego. Umie艣ci艂 tak偶e w swym dziele wiele symboli, kt贸re nadaj膮 mu wi臋kszy sens i daj膮 nam mo偶liwo艣膰 g艂臋bszego zastanowienia si臋 nad nim.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x