Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna. Edukacyjna – szkolna baza wiedzy

Najwi臋ksza baza wypracowa艅, konspekt贸w, streszcze艅 i pomocy szkolnych w Polsce. Ponad 100 tysi臋cy materia艂贸w dla szko艂y podstawowej, 艣redniej oraz z zakresu studi贸w.

Podanie – jak je napisa膰

Podanie to pismo urz臋dowe, a wi臋c trzeba w nim zachowa膰 okre艣lony uk艂ad i porz膮dek tre艣ci!

PODANIE:
Nadawca
# Osoba prywatna, np. Ma艂gorzata Kowalska, Jan Kowalski
# Grupa os贸b, np. klasa II a, k贸艂ko teatralne, samorz膮d szkolny

Podanie- tre艣膰 (pro艣ba z uzasadnieniem)
Pismo urz臋dowe o charakterze pro艣by o:
# dofinansowanie nauki
# przyj臋cie do szko艂y
# wydanie karty rowerowej
# wydanie duplikatu 艣wiadectwa
# fundusze dla k贸艂ka ekologicznego
# przeniesienie do innej klasy

Adresat
Osoba reprezentuj膮ca jak膮艣 instytucje, np.:
* Dyrektor Gimnazjum nr 2
* Burmistrz Miasta
* Rzecznik Praw Obywatelskich
* Rzecznik Praw Ucznia
Instytucja np:
* Urz膮d Miejski w Krakowie
* Ministerstwo Edukacji Narodowej
* O艣rodek Pomocy Spo艂ecznej
Organ w艂adzy np:
* Kancelaria Prezydenta RP
* Kancelaria Premiera Rady Ministr贸w

Elementy Podania
# miejscowo艣膰 i data
# informacje o nadawcy
# informacje o adresacie
# tre艣膰 podania
# podpis

ETAPY POWSTAWANIA PODANIA:

ETAP I
# miejscowo艣膰 i data (prawy g贸rny r贸g kartki) np.
Krak贸w 16.02.2007
Krak贸w 16 lutego 2007
Krak贸w 16 II 2007
UWAGA: nie stawiamy kropki mi臋dzy sk艂adnikami daty, je艣li miesi膮c jest napisany cyfr膮 rzymsk膮!

ETAP II
# Informacje o nadawcy (lewy g贸rny r贸g kartki)
Imi臋 i nazwisko oraz dok艂adny adres

ETAP III
# informacje o adresacie (poni偶ej daty, po prawej stronie lub po艣rodku kartki)
Nazwa instytucji i jej adres, a je艣li piszemy do konkretnej osoby- jej imi臋 i nazwisko oraz nazwa stanowiska
UWAGA: je艣li zwracamy si臋 do konkretnej osoby, jej nazwisko poprzedzamy grzeczno艣ciowym zwrotem np:
Szanowny Pan
Tadeusz Wo藕niak
Kierownik I Oddzia艂u LOP-u

ETAP IV
# Tre艣膰 podania, czyli jego zasadnicza cze艣膰 (w 艣rodkowej cz臋艣ci kartki)
Na tre艣膰 podania sk艂ada sie:
1. Uprzejmy zwrot do adresata
2. Przedstawienie pro艣by
3. Uzasadnienie (argumenty
4. Zako艅czenie, czyli wyra偶enie nadziei na pozytywne rozpatrzenie pro艣by
UWAGA: pami臋taj o akapitach

ETAP V
# formu艂a grzeczno艣ciowa i odr臋czny podpis (pod tre艣ci膮 podania, na 艣rodku, lub w prawym rogu kartki)
Podpis powinien by膰 napisany r臋cznie. Nale偶y poprzedzi膰 go zwrotem grzeczno艣ciowym, np:
* Z wyrazami szacunku
* 艁膮cze wyrazy szacunku
* Z powa偶aniem

Jak zacz膮膰:
1. Pierwsze zdanie to uprzejmy zwrot do adresata. Bez szale艅stw, nadmiernego entuzjazmu- wg schematu:
# Zwracam si臋 z uprzejm膮 pro艣b膮 o……
# Uprzejmie prosz臋 o……
# Prosz臋 o…..
2. Nast臋pnie kr贸tko i rzeczowo przedstawiamy spraw臋, opisujemy czego dotyczy
3. Potem uzasadniamy swoj膮 pro艣b臋, co zwi臋ksza nasze szanse na pozytywne rozpatrzenie sprawy
* Pro艣b臋 sw膮 motywuj臋 tym, 偶e…..
* Swoj膮 pro艣b臋 uzasadniam nast臋puj膮co…..
* W uzasadnieniu mojej pro艣by chcia艂abym doda膰, 偶e……..
4. A na koniec grzeczno艣ciowe sformu艂owanie, np:
# 呕ywi臋 nadzieje na pozytywne rozpatrzenie mojej pro艣by.
# Z nadziej膮 oczekuj臋 na pozytywne rozpatrzenie mojej pro艣by/ podania.
# Licz臋 na Pa艅stwa przychylno艣膰.

np:

Krzysztof G膮ska 艁apy, 8 wrze艣nia 2006
ul. Fikusa 12 c
10-142 艁apy

Dyrekcja Gimnazjum nr 2
w 艁apach

Podanie

Zwracam si臋 z uprzejm膮 pro艣b膮 o przeniesienie mnie z klasy z j臋zykiem angielskim do klasy, gdzie m贸g艂bym si臋 uczy膰 j臋zyka niemieckiego.
Pro艣b臋 sw膮 motywuj臋 tym, 偶e znam ju偶 bardzo dobrze j臋zyk angielski i sprawnie si臋 nim pos艂uguj臋, za艣 du偶o gorzej j臋zyk niemiecki i jego nauce chcia艂bym si臋 po艣wieci膰.
Dodam, 偶e interesuj臋 si臋 kultur膮 i literatur膮 niemieck膮.

Z wyrazami szacunku
Do podania za艂膮czam: Krzysztof G膮ska
1. 艣wiadectwo
2. zdj臋cie

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x