Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.

Nie 艣ci膮gaj zacznij wkuwa膰 ju偶 dzi艣

Potop w Biblii i eposu o Gilgameszu.

Print Friendly, PDF & Email

Badania archeologiczne nie znalaz艂y w starszych warstwach archeologicznych 艣lad贸w potopu, kt贸ry obj膮艂by swoim zasi臋giem wi臋ksz膮 cz臋艣膰 Mezopotamii, cho膰 oczywi艣cie Eufrat w wielu miejscach wylewa艂 i zmienia艂 koryto wielokrotnie, wi臋c widmo powodzi nieustannie ci膮偶y艂o nad mieszka艅cami Uruk, Nippur, Badtibiry i innych. Niew膮tpliwie mit o potopie jest bardzo stary i na trwa艂e zakorzeni艂 si臋 w 艣wiadomo艣ci mieszka艅c贸w Mi臋dzyrzecza. Do艣膰 wspomnie膰, 偶e Sumeryjska Lista Kr贸l贸w np. dzieli dzieje Sumeru na czasy sprzed i po potopie.
Najs艂ynniejsza i najkompletniejsza wersja mitu o potopie znajduje si臋 w s艂ynnym Eposie o Gilgameszu, kt贸ry by艂 chyba najbardziej rozpowszechnionym na Staro偶ytnym Bliskim Wschodzie utworem literackim, powielanym i przerabianym niezwykle cz臋sto. Wydaje si臋 jasne, 偶e opowie艣膰 o Utanapisztimie musia艂a oddzia艂ywa膰 r贸wnie偶 na 偶ydowskich kap艂an贸w spisuj膮cych Stary Testament. Powszechno艣膰 opowie艣ci o wielkiej powodzi mo偶na t艂umaczy膰 w jeszcze jeden spos贸b: w zasadzie wszystkie wielkie cywilizacje (nieantyczne) powstawa艂y nad brzegami wielkich rzek, kt贸re stanowi艂y rzecz jasna ci膮g艂e zagro偶enie dla mieszka艅c贸w tych teren贸w. Wersj臋 biblijn膮 i t膮 z eposu Gilgamesza upodobniaj膮 do siebie szczeg贸艂y takie jak: zalanie ca艂ego 艣wiata. Mo偶emy to t艂umaczy膰 tym, 偶e 艣wiat np. Sumer贸w by艂 do艣膰 ma艂y, pow贸d藕 nie musia艂a obj膮膰 ca艂ej Mezopotamii, aby mieszka艅com zalanych teren贸w wydawa艂o si臋, 偶e ca艂a ziemia znalaz艂a si臋 pod wod膮. Ma艂a pow贸d藕 mog艂a natchn膮膰 jakiego艣 kap艂ana do napisania wielkiego poematu. Ratowany by艂 tylko jeden cz艂owiek, w Biblii Noe, w eposie- Utnapisztim. B贸g ostrzeg艂 ich i mogli zbudowa膰, a nast臋pnie zabra膰 na statek zwierz臋ta i cz臋艣膰 ro艣lin, kt贸re mog艂yby wype艂ni膰 zniszczony 艣wiat. Przyczynami potopu jest gniew boski i ludzka pr贸偶no艣膰 („do uczynienia potopu zach臋ci艂o bog贸w ich serce”). Mo偶na natomiast wnioskowa膰 z gniewnej przemowy Ea do Enlila po ustaniu kl臋ski, 偶e sta艂o si臋 tak wskutek nadmiernego rozmno偶enia si臋 ludzi, kt贸rzy zagra偶ali spokojowi bog贸w. Po zalaniu arka w obu opowie艣ciach zatrzymuje si臋 na g贸rze. Po potopie w obu wersjach bogowie 偶a艂uj膮, 偶e musieli uciec si臋 do tak srogiej kary, za to obdarzaj膮 Noego i Utnapisztima d艂ugimi 艂askami.

R贸偶nicami s膮 natomiast miejsce wyst臋powania ludno艣ci, przed potopem- Mezopotamia i okolice Morza Czarnego. W Biblii m贸wi si臋 o dok艂adnych 40 dniach i nocach deszczu. R贸偶nic膮 by艂o, i偶 spokojowi Boga w Biblii zagra偶a艂y dzieci kobiet i Syn贸w Boga, a w eposie zbyt liczna populacja os贸b na ziemi. R贸偶nic膮 jest na pewno r贸wnie偶 kszta艂t i wielko艣膰 statku-arki. W obu mitach wyst臋puj膮 ptaki- kruk i go艂臋bica. W eposie kruk oznajmia koniec eposu, a w biblii go艂臋bica przynosi ga艂膮zk臋 z drzewa oliwnego. Wg Biblii po potopie na znak jedno艣ci cz艂owieka i Boga na niebie ukaza艂a si臋 t臋cza.
To zjawisko mo偶emy obserwowa膰 do dzi艣, jednak jak by艂o z potopem, nikt nie wie naprawd臋

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.