Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.

Nie ┼Ťci─ůgaj zacznij wkuwa─ç ju┼╝ dzi┼Ť

Print Friendly, PDF & Email

Moim kolejnym do┼Ťwiadczeniem w ramach programu edukacji filmowej, by┼é francuski obraz zatytu┼éowany ÔÇ×Pan od muzykiÔÇŁ. Film ten jako debiut re┼╝yserski Christophera Barratiera, okaza┼é si─Ö debiutem znakomitym. Przedstawia czasy powojenne, czyli okres bardzo trudny dla dzieci i m┼éodzie┼╝y. Akcja rozgrywa si─Ö w jednym z francuskich dom├│w poprawczych.
G┼é├│wnym bohaterem obrazu nie by┼é nikt z aktor├│w. Najwa┼╝niejsz─ů rol─Ö odgrywa┼éa muzyka. To ona sprawia┼éa, ┼╝e film stawa┼é si─Ö coraz ciekawszy i z ka┼╝d─ů chwil─ů jeszcze bardziej wzruszaj─ůcy. Muzyka by┼éa niew─ůtpliwie najwa┼╝niejszym bohaterem, cho─ç w tytule pe┼éni┼éa funkcj─Ö tylko przydawki. Znakomicie dobrane utwory trafnie ilustrowa┼éy opowiadanie, ┼Ťwietnie przekazywa┼éy tre┼Ť─ç.
Bardzo wa┼╝n─ů postaci─ů, by┼é r├│wnie┼╝ nauczyciel, samotny wychowawca, kt├│ry mimo niesprzyjaj─ůcych mu warunk├│w decyduje si─Ö na prac─Ö w o┼Ťrodku. Nie przera┼╝a go szalenie wymagaj─ůcy dyrektor ani bardzo trudne do opanowania dzieci. Pracuje tam z w┼éasnej woli. Dopiero, gdy zauwa┼╝a, ┼╝e jego metody wychowawcze zawodz─ů, pr├│buje przem├│wi─ç do swoich uczni├│w muzyk─ů. I wtedy odnosi sukces. Zyskuje sympati─Ö wychowank├│w. Ju┼╝ tylko jeden wr├│g stoi mu na drodze ÔÇô dyrektor. On pozostaje nieugi─Öty i nie toleruje sposobu post─Öpowania MathieuÔÇÖa. Uwa┼╝a, ┼╝e dla niezno┼Ťnych chuligan├│w nie mo┼╝na mie─ç lito┼Ťci. I w┼éa┼Ťnie przez to uczniowie go nienawidz─ů.
Wydaje mi si─Ö, ┼╝e m┼éodzi aktorzy stan─Öli na wysoko┼Ťci zadania. Byli bardzo przekonuj─ůcy w roli m┼éodocianych przest─Öpc├│w. Rzadko si─Ö zdarza, ┼╝eby dzieci tak dobrze wczu┼éy si─Ö w swoj─ů rol─Ö. Do Gerarda Jugnota, czyli ÔÇ×pana od muzykiÔÇŁ, r├│wnie┼╝ nie mam ┼╝adnych zastrze┼╝e┼ä. Uwa┼╝am, ┼╝e bardzo dobrze zagra┼é nauczyciela. Przem├│wi┼é do mnie jako cz┼éowiek, kt├│remu le┼╝y na sercu dobro wychowank├│w.
Film ten jest niew─ůtpliwie utworem o charakterze parenetycznym, poniewa┼╝ ukazuje wz├│r osobowy wychowawcy. W tamtych czasach rzadko zdarza┼é si─Ö, jak opowiadaj─ů moi dziadkowie, sympatyczny, ale jednocze┼Ťnie stanowczy nauczyciel. Bardziej ÔÇ×pasuj─ůc─ůÔÇŁ do tego okresu postaci─ů wydaje si─Ö dyrektor, jednak dzieciom nie odpowiadaj─ů takie zasady i wol─ů kogo┼Ť, kto b─Ödzie dla nich milszy.
Wytrwa┼éo┼Ť─ç MathieuÔÇÖa, m─ůdre post─Öpowanie i up├│r pozwalaj─ů mu osi─ůgn─ů─ç zamierzone cele. Z┼éotym ┼Ťrodkiem okazuje si─Ö muzyka. Muzyka czyni go wra┼╝liwym i otwartym na ┼Ťwiat, a tym samym na swoich uczni├│w. To ona pomaga mu zjedna─ç i zrozumie─ç m┼éodzie┼╝, z kt├│r─ů pracuje.
Mnie ta muzyka te┼╝ przekonuje i pozytywnie nastawia mnie do ┼Ťwiata. B─Öd─Ö do niej wraca─ç.

Dodaj komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s─ů oznaczone *

Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.