Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.

Nie ┼Ťci─ůgaj zacznij wkuwa─ç ju┼╝ dzi┼Ť

Recenzja filmu pt. „Romeo i Julia”

Print Friendly, PDF & Email

Film „Romeo i Julia” zosta┼é wyre┼╝yserowany przez Franco Zefirellego w 1968 roku I jest jedn─ů z najs┼éynniejszych adaptacji dzie┼éa Williama Szekspira. Film zdoby┼é dwa Oscary ’69 – za najlepsze zdj─Öcia (dla Pasqualino De Santis) i za najlepsze kostiumy (dla Danilo Donatiego). Zefirelli

Autorami scenariusza do filmu byli: Franco Brusati, Maestro D’Amico i Franco Zeffirelli. Rol─Ö Romea doskonale odegra┼é bardzo m┼éody, bo 17-letni Leonard Whiting( „Romeo i Julia” to jego debiut na du┼╝ym ekranie). Sam Zefirelli nie ukrywa┼é, ze do roli Romea szuka┼é kogo┼Ť o okre┼Ťlonych walorach fizycznych, a Whiting ┼Ťwietnie si─Ö do tego nadawa┼é( jego ch┼éopi─Öca twarz, ciemne w┼éosy i ┼éadna sylwetka sprawi┼éa, i┼╝ aktor by┼é wymarzonym kandydatem). Olivia Hussey w roli Julii by┼éa r├│wnie znakomita, co jej starszy kolega. 15- letnia Hussey za te kreacje otrzyma┼éa w 1969 roku „Z┼éoty Glob” Leonard Whiting i Olivia Hussey jako debiutanci sprawdzili si─Ö bardzo dobrze, oczywi┼Ťcie nie oby┼éo si─Ö bez ma┼éych „wpadek”, np. kiedy Hussey odgrywa┼éa scen─Ö wbijania sobie miecza w serce, nie wygl─ůda to zbyt realistycznie, raczej komicznie i nieco sztucznie, jednak tak m┼éodej aktorce wiele mo┼╝na wybaczy─ç.
Drugoplanowe role obsadzone by┼éy r├│wnie dobrze. Milo O’Shea w roli ojca Laurentego wzbudza┼é du┼╝y szacunek, za┼Ť kreacje przyjaci├│┼é Romea odegrali: John McEnery i Bruce Robinson. Pozosta┼ée role odtworzyli:
Esmeralda Ruspoli i Antonio Pierfederici ( rodzice Romea), Natasha Porny i Paul Hardwick( rodzice Julii)
Franco Zefirelli re┼╝yseruj─ůc „Romeo i Juli─Ö” stara┼é si─Ö by─ç wiernym literackiemu wzorcowi, jednak dramat musia┼é zosta─ç skr├│cony dla potrzeb obrazu. Szkoda, bo Zefirelli bardzo dba o najdrobniejsze szczeg├│┼éy.
Kostiumy aktor├│w dopasowano do klimatu epoki i bardzo zr├│┼╝nicowane. Suknie noszone przez kobiety ozdobiono du┼╝─ů ilo┼Ťci─ů falban i haft├│w, za┼Ť m─Öskie kreacje wiernie odzwierciedla┼éy ├│wczesn─ů mod─Ö. Scenografia by┼éa przygotowana na najwy┼╝szym poziomie, scenograf Lorenzo Mangiardin bardzo starannie przemy┼Ťla┼é uk┼éad poszczeg├│lnych scen i dopasowa┼é odpowiednie rekwizyty.
Muzyka Nino Roty, jednego z najpopularniejszych w┼éoskich kompozytor├│w XX-wiecznych z za┼éo┼╝enia gwarantowa┼éa sukces. Melodie nawi─ůzywa┼éy w swoim klimacie do epoki szekspirowskiej, jednak┼╝e w pewnych momentach mo┼╝na by┼éo odnie┼Ť─ç wra┼╝enie, i┼╝ muzyki jest nieco „za du┼╝o”. Tak by┼éo na przyk┼éad podczas balu u Kapulet├│w, gdy sala ta┼äczy┼éa do monotonnej, jednostajnej melodii nieco ponad 5 minut. Ale o ca┼éo┼Ťci oprawy muzycznej nie mo┼╝na wyrokowa─ç na podstawie jednej tylko sceny.
Wielkim atutem „Romeo i Julii” by┼éy zdj─Öcia autorstwa Pasqualina De Santisa, za kt├│re zreszt─ů dosta┼é p├│┼║niej Oskara. De Santis ┼Ťwietnie uchwyci┼é ┼Ťwiat┼éo i gr─Ö kolor├│w, dzi─Öki czemu film nabra┼é pewnej magii.
Film Franca Zefirellego warto zobaczy─ç, cho─çby po to, by por├│wna─ç go z p├│┼║niejszymi pr├│bami przenoszenia „Romeo i Julii” na ekran. I przy tych por├│wnaniach Zefirelli wcale nie wypada blado, wr─Öcz przeciwnie, jego adaptacja jest jedn─ů z najlepszych, najbardziej wiernych i oddaj─ůcych ducha epoki.

Dodaj komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s─ů oznaczone *

Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.