Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.

Nie ┼Ťci─ůgaj zacznij wkuwa─ç ju┼╝ dzi┼Ť

Print Friendly, PDF & Email

ÔÇ×Trzeba, a nie warto si─Ö wybra─ç ÔÇŁ

Niedawno na lekcji j─Özyka polskiego obejrza┼éam ÔÇ×Syzyfowe praceÔÇŁ. Film ten jest ekranizacja dzie┼éa Stefana ┼╗eromskiego. Tw├│rc─ů scenariuszu a zarazem re┼╝yserem tej adaptacji szkolnej lektury jest: Pawe┼é Komorowski. Film by┼é prezentowany rok po premierze na XXVI Festiwalu Polskich Film├│w Fabularnych. Obraz ten nie odni├│s┼é sukcesu na tej imprezie. Oto odtw├│rcy g┼é├│wnych r├│l: ┼üukasz Garlicki – Borowicz Marcin, Bartek Kasprzykowski – Radek Andrzej, Alicja Bachleda-Curu┼Ť – Stogowska Anna „Biruta”, Micha┼é Staszczak ÔÇô Szwarc, Sebastian Domaga┼éa ÔÇô Deleszowski, Szlachcic-Rafa┼é Kr├│likowski. Scenografia zaj─ů┼é si─Ö Bogdan Solle, zdj─Öciami Wies┼éaw Zdrot, a kostiumami Maria Wi┼éun. Film w kinach pojawi┼é si─Ö 10 listopada 2000 roku.
Wydawa┼éoby si─Ö, ┼╝e jest to dramat poruczaj─ůcy g┼é├│wnie problematyk─Ö rusyfikacji, tym czasem jest to obrazo o dorastaniu, odrywaniu si─Ö od domu rodzinnego, przyja┼║ni pierwszej mi┼éo┼Ťci i kszta┼étowaniu si─Ö poczucia narodowego i ┼Ťwiatopogl─ůdu. Artur Hutniewicz ÔÇ×Syzyfowe praceÔÇŁ traktuje jako powie┼Ť─ç obrazuj─ůc─ů pokolenie syn├│w bohater├│w Powstania Styczniowego. Jest w tym stwierdzeniu du┼╝o prawdy, a gdzie┼╝ mo┼╝na bardziej zobrazowa─ç m┼éodzie┼╝ jak nie w szkole?!
ÔÇ×Syzyfowe praceÔÇŁ jako film powinny by─ç ┼éatwe w odbiorze i wymaga─ç mniejszego wysi┼éku wyobra┼║ni, lecz nie jest tak. Najbardziej nie spodoba┼é mi si─Ö w─ůtek przemiany Marcina Borowicza. Ukazany on jest do┼Ť─ç prosto: ch┼éopak, kt├│ry dotychczas by┼é po stronie z┼éych po wys┼éuchaniu martwej recytacji ÔÇ×Reduty OrdonaÔÇŁ ukierunkowuje si─Ö w stron─Ö swojej prawdziwej ojczyzny. Moment przemiany z rusyfikowanego ch┼éopaka jest ma┼éo wyeksponowany. Moim zdaniem nie wystarczaj─ůce jest ukazanie zainteresowania Marcina ÔÇ×┼Ťwiatem Polak├│wÔÇŁ, w ko┼äcu jak┼╝e ciekawszym od szkolnego. Jego przej┼Ťcie do towarzystwa buntownik├│w jest szybkie i brakuje w nim zag┼é─Öbienia si─Ö w zmian─Ö jego toku my┼Ťlenia i warto┼Ťci.
Gra aktor├│w te┼╝ pozostawia wiele do ┼╝yczenie ÔÇ× Zapytaj swego ojca o powstanie, ja swego nie mog─Ö-, bo zgin─ů┼éÔÇŁ te s┼éowa nie poruszaj─ů i nie ukazuj─ů roz┼╝alenia. Jedna z wa┼╝niejszych scen to recytacja ÔÇ×Reduty OrdonaÔÇŁ powinna wzrusza─ç a staje si─Ö zwyk┼éym opisem bitwy, zatrzymaniem akcji filmu mo┼╝na by nawet uzna─ç ze jest mniej wa┼╝na od innych. Mnie osobi┼Ťcie nie wzruszy┼éa deklamacja dzie┼éa S┼éowackiego, ju┼╝ bardziej si─Ö wzruszy┼éam przy ÔÇ×Panu TadeuszuÔÇŁ albo ÔÇ×Quo vadisÔÇŁ, kt├│re jest nie por├│wnanie lepsze, chocia┼╝ wiadomo, ┼╝e nie najwy┼╝szych lot├│w.
Muzyka w tym dziele to jeden motyw, sprowadza nastr├│j zadumy t─Ösknoty, brak jest zwr├│cenia uwagi na wa┼╝ne sceny.
Jednak po mimo wszystko znalaz┼éam dwie wa┼╝ne rzeczy w tym filmie. Pierwsz─ů jest scenografia znakomicie odpowiada moim wyobra┼╝eniom rosyjskiej szko┼éy. A drug─ů, ┼╝e jest to ekranizacja szkolnej lektury i dlatego trzeba, a nie warto si─Ögn─ů─ç po ÔÇ×Syzyfowe praceÔÇŁ. Niestety tylko te dwie uwagi mo┼╝na zaliczy─ç do plus├│w tego obrazu. Jednak to zbyt ma┼éo ┼╝eby poleci─ç film do obejrzenia. Wi─Ökszo┼Ť─ç uczni├│w nie maj─ůc wyboru obejrz─ů film i b─Öd─ů mie─ç b┼é─Ödne wyobra┼╝enie o kanonie polskiej literatury, bo m┼éodzie┼╝ w tych audiowizualnych czasach woli film od czytania. A je┼╝eli polska klasyka b─Ödzie przedstawiana jak ÔÇ×Syzyfowe praceÔÇŁ to nie pozostaje im nic innego jak czyta─ç streszczenia a kino zostawi─ç jako obowi─ůzek zobaczenia, bo i tak lektury nie stan─ů si─Ö filmami, na kt├│re b─Öd─ů chodzi─ç z przyjemno┼Ťci─ů.

Dodaj komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s─ů oznaczone *

Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.