Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna. Edukacyjna – szkolna baza wiedzy

Najwi臋ksza baza wypracowa艅, konspekt贸w, streszcze艅 i pomocy szkolnych w Polsce. Ponad 100 tysi臋cy materia艂贸w dla szko艂y podstawowej, 艣redniej oraz z zakresu studi贸w.

Sposoby ukazywania kobiety w literaturze i sztuce na wybranych przyk艂adach

Temat: Sposoby ukazywania kobiety w literaturze i sztuce. Om贸w na wybranych przyk艂adach.

Kobiety by艂y w r贸偶ny spos贸b ukazywane i w literaturze i sztuce. Literaci cz臋sto podejmowali temat kobiet. Ukazywali je jako tajemnicze postaci po偶膮dane przez m臋偶czyzn; kochaj膮ce matki, 偶ony; niewinne istoty gotowe do po艣wi臋ce艅. Niejednokrotnie by艂y one przedstawiane jako pyszne, przebieg艂e, d膮偶膮ce do celu 鈥瀙o trupach鈥 morderczynie. Czasem pomaga艂y m臋偶czyznom, lecz zdarza艂o si臋, 偶e niweczy艂y ich plany.
Przyk艂adem, gdzie kobieta sprowadzi艂a m臋偶czyzn臋 na 鈥瀦艂膮 drog臋鈥 jest biblijna Ewa. Nie pos艂ucha艂a nakazu Boga i spr贸bowa艂a owoc zakazanego drzewa. Nie do艣膰 tego da艂a owoc Adamowi. Tym sposobem sprowadzi艂a na siebie i na niego gniew bo偶y. Jej bezmy艣lno艣膰 doprowadzi艂a do tego, i偶 zostali wyp臋dzeni z Raju, konsekwencje tego wydarzenia ludzie ponosz膮 do dnia dzisiejszego. Jak wida膰 pomys艂 kobiety okaza艂 si臋 tragiczny w skutkach nie tylko dla niej samej, r贸wnie偶 dla jej partnera oraz ca艂ej ludzko艣ci.
Kobiety by艂y r贸wnie偶 powodem spor贸w. Wed艂ug mitu troja艅skiego przyczyn膮 wojny by艂 sp贸r o najpi臋kniejsz膮. Trzy boginie: Hera, Aten i Afrodyta pok艂贸ci艂y si臋 o to, kt贸ra z nich jest najpi臋kniejsza. Cz艂owiekiem, kt贸ry mia艂 o tym zadecydowa膰 by艂 Parys, syn kr贸la Troi Priama. Ka偶da z bogi艅 obieca艂a mu za pomy艣lny werdykt jaki艣 dar. Atena m膮dro艣膰, Hera w艂adz臋 a Afrodyta najpi臋kniejsz膮 kobiet臋 na 艣wiecie 鈥 Helen臋, 偶on臋 kr贸la Sparty. Parys wybra艂 kandydatur臋 Afrodyty i pod nieobecno艣膰 Menelaosa porwa艂 pi臋kn膮 Helen臋. Ten czyn by艂 powodem wojny. Grecy wyruszyli pod Troj臋 by odbi膰 kr贸low膮. Jak wida膰 jedna kobieta by艂a przyczyn膮 powa偶nej wojny. Nie mo偶na jednak zapomnie膰 o post臋powaniu Afrodyty. Jej ch臋膰 zdobycia tytu艂u najpi臋kniejszej doprowadzi艂a do 艣mierci wielu ludzi.
Przyk艂adem wiernej, kochaj膮cej 偶ony mo偶e by膰 Penelopa. Chocia偶 nie mia艂a 偶adnej informacji o Odyseuszu czeka艂a na niego, nie chcia艂a ponownie wychodzi膰 za m膮偶. Przychodzili do niej potencjalni kandydaci na m臋偶a, lecz Penelopa zwodzi艂a ich, wykazywa艂a przy tym wiele sprytu. Pod艣wiadomie czu艂a, 偶e Odys 偶yje. Jej wiara by艂a ogromna. Czeka艂a dziesi臋膰 lat na jego powr贸t. Jej przeczucia si臋 sprawdzi艂y. Penelopa jest kobiet膮 godna podziwu, wytrwa艂膮, kieruj膮ca si臋 uczuciem i wierno艣ci膮.
Izolda to przyk艂ad kobiety kochanki. By艂a kobieta odwa偶n膮, konsekwentnie d膮偶y艂a do celu. Chcia艂a pom艣ci膰 艣mier膰 Morho艂ta. W tym celu by艂a gotowa zabi膰 Tristana pomimo tego, i偶 darzy艂a go uczuciem. Mi艂o艣膰 jednak zwyci臋偶a. Izolda po艣wi臋ca 偶ycie u boku kr贸la Marka dla Tristana. Ich uczucie ma ogromna moc. Izolda potajemnie spotyka si臋 z ukochanym nara偶aj膮c na siebie gniew m臋偶a. 艢wiadectwem ogromnego uczucia mo偶e by膰 fakt, i偶 po 艣mierci, groby kochank贸w po艂膮czy艂 g艂贸g.
Kolejnym przyk艂adem przedstawienia kobiety jest Lady Makbet. Gotowa by艂a zrobi膰 wszystko by zdoby膰 w艂adz臋. Manipulowa艂a swoim m臋偶em, zarzuca艂a mu tch贸rzostwo. Chcia艂a, aby zabi艂 on kr贸la Dukana. Poprzez jej post臋powanie Makbet czuje si臋 dotkni臋ty, upokorzony. Lady Makbet na pewno nie jest wzorem przyk艂adnej, kochaj膮cej 偶ony. Jest szydercza, przebieg艂a, sprytna, zdeterminowana, bezwzgl臋dna. Nie liczy si臋 dla niej m膮偶, chce go wykorzysta膰 by obj膮膰 w艂adz臋. Nie jest dla niego oparciem. Wykorzystuje podatno艣膰 Makbeta na wp艂ywy.
Zosi臋 w 鈥濸anu Tadeuszu鈥 poznajemy jako m艂od膮 niewinn膮 os贸bk臋. Lubi zajmowa膰 si臋 dzie膰mi i ogr贸dkiem. Jest bardzo 艂adna, lecz nie wykorzystuje tego w 艣wiadomy spos贸b. Cechuje j膮 ogromny urok osobisty, kt贸remu ka偶dy ulega. Nic wi臋c dziwnego, 偶e uleg艂 mu i Tadeusz. Zosi臋 cechuje r贸wnie偶 patriotyzm. Jest wr臋cz idealn膮 kandydatk膮 na 偶on臋. Jest lubiana, mi艂a i uczynna. Wsz臋dzie gdzie si臋 znajdzie rozsiewa przyjazn膮 aur臋. Nie mo偶na jej nic zarzuci膰. Wspiera Tadeusz w jego decyzjach, nie narzuca mu si臋 zbytnio. Potrafi zachowa膰 si臋 w towarzystwie. Nigdy nie u偶ywa zgry藕liwych komentarzy. Mo偶na o niej powiedzie膰 kobieta 鈥瀉nio艂鈥
Telimena natomiast to kobieta dojrza艂a, zna swoje zalety i wykorzystuje je. Uwodzi m艂odego niedo艣wiadczonego Tadeusza. Nie przeszkadza jej to jednak we flirtowaniu z Hrabi膮. Mo偶na powiedzie膰, 偶e jest przedstawiona jako kokietka. Bywa艂a w 艣wiecie, g艂贸wnie w Petersburgu, wykorzystuj臋 sw膮 wiedz臋 by imponowa膰 innym.. Na pocz膮tku jest niech臋tna za艣lubinom Zosi i Tadeusza, lecz p贸藕niej zgadza si臋 na nie. Zale偶y jej na maj膮tku. Gdy Hrabia wyje偶d偶a Telimena zar臋cza si臋 z Rejentem. Jest sprytna, mo偶e nawet troch臋 egoistyczna. Nie mo偶na jednak zapomnie膰, 偶e bardzo kocha swoj膮 podopieczn膮.
Lotta to bohaterka 鈥濩ierpie艅 m艂odego Wertera鈥 Jest pi臋kn膮 m艂od膮 zgrabn膮 kobiet膮. Troskliwie opiekuje si臋 swoim rodze艅stwem. Mo偶na powiedzie膰 kobieta 鈥瀉nio艂鈥. Jest m膮dra i potrafi wypowiedzie膰 swoje zdanie. Jednak ma wady: cechuje j膮 pewna naiwno艣膰, nie dostrzega ogromnej mi艂o艣ci Wertera. Nie odsuwa go od siebie, pozwala mu zag艂臋bia膰 si臋 w tym uczuciu. Nie艣wiadomie doprowadza go do kl臋ski.
W balladzie Lilie Adama Mickiewicz kobieta jest dopuszcza si臋 morderstwa w艂asnego m臋偶a. Ta kobieta jest przedstawiona jako osoba pozbawiona skrupu艂贸w moralnych. Gotowa jest pope艂ni膰 zbrodni臋 byleby jej wyst臋pek nie wyszed艂 na jaw.(Zdradzi艂a swojego m臋偶a)nie ma wyrzut贸w sumienia, ok艂amuje swoje dzieci oraz braci zmar艂ego.
M臋偶czy藕ni z regu艂y wychwalali pi臋kno kobiet. Przyk艂adem jest utw贸r 鈥濪o tej偶e鈥 podmiot liryczny opisuje cechy kobiety, jakie uczucia wzbudza ona u m臋偶czyzny. Wychwala jej pi臋kno, jest pod jej urokiem. Oczy por贸wnuje do blasku s艂o艅ca, usta do korali. W jednym kr贸tkim utworze opisany jest idea艂 kobiecego pi臋kna.
Idea艂 kobiety rzymskiej, opiera si臋 na podstawie bogini mi艂o艣ci Wenus z Milo, czyli: ma艂e piersi, szerokie biodra, szerokie ramiona. Inaczej ni偶 w staro偶ytno艣ci prezentowa艂 si臋 idea艂 pi臋kna kobiety, zupe艂nie r贸偶ni艂 si臋. G艂贸wn膮 inspiracj膮 malarzy by艂a kobieta o skromnym spojrzeniu, tylko i wy艂膮cznie blondynka o jasnej cerze, musia艂a by膰 szczup艂a, wiotka, o bardzo wysokim czole.

Pieta Micha艂a Anio艂a przedstawia kobiet臋 cierpi膮c膮. Matka Boska trzyma na r臋kach um臋czone cia艂o syna. Jej twarz wyra偶a ogromny b贸l, 偶al. Jest ona symbolem cierpienia, cierpi samotnie i nies艂usznie.
Na obrazie 鈥濪ama z 艂asiczk膮鈥 Leonarda da Vinci widzimy pi臋kn膮 kobiet臋. U艣miecha si臋 jest pe艂na wdzi臋ku. Patrzy gdzie艣 z zainteresowaniem. Kszta艂t jej twarzy oraz jej posta膰 jest idea艂em pi臋kna da malarza.
Tre艣膰 obrazu 鈥濵ona Lisa鈥 stanowi posta膰 kobiety, florenckiej patrycjuszki. Fascynuje ona tajemniczym u艣miechem, kt贸ry by艂 wieloznacznie interpretowany. Leonardo unika艂 symboli, raczej d膮偶y艂 do ich rozwi膮zania. Mo偶na, wi臋c s膮dzi膰, 偶e u艣miech Giocondy to wdzi臋k, czar i 偶ycie po艂膮czone z m艂odo艣ci膮. Obraz ten jest symbolem kobieco艣ci.
Sandro Botticelli stworzy艂 poetycki obraz kobiety ukazany w wizerunkach mitycznych bogi艅, nimf, anio艂贸w o lekko przechylonych g艂owach, w膮t艂ych ramionach i pi臋knych d艂oniach. Mo偶na by tu przedstawi膰 portret Pt. 鈥濻tworzenie Wenus鈥. Idea艂 kobiety przedstawiony na muszli symbolizuj膮cej kobieco艣膰, p艂odno艣膰, zmys艂owo艣膰. Kobieta mia艂a zgrabny nos, szczup艂e policzki, 艂adne usta, pi臋kne z艂ociste w艂osy. Wenus pomimo tego, i偶 jest naga cechuje si臋 skromno艣ci膮 i niewinno艣ci膮.
Jak wida膰 kobiety w literaturze oraz w sztuce by艂y przedstawiane w r贸偶ny spos贸b. W ka偶dej epoce idea艂 kobiety by艂 inny. Nie da si臋 tak naprawd臋 zg艂臋bi膰 kobiecej natury. Niekt贸re z nich by艂y przedstawiane jako prawdziwe bohaterki, kochaj膮ce 偶ony, matki. Lecz r贸wnie偶 opisywano kokietki i bezwzgl臋dne kobiety d膮偶膮ce do osi膮gni臋cia ustalonego z g贸ry celu.

Wkuwasz ? , wy艣lij SMS o tre艣ci LEAD.WKUWAM pod numer 92505

Wpisz otrzymany kod :

Po wpisaniu kodu, wci艣ni臋ciu "Pobieram PDF/DOCX" pobieranie zacznie si臋 automatycznie

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x