Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna. Edukacyjna – szkolna baza wiedzy

Najwi臋ksza baza wypracowa艅, konspekt贸w, streszcze艅 i pomocy szkolnych w Polsce. Ponad 100 tysi臋cy materia艂贸w dla szko艂y podstawowej, 艣redniej oraz z zakresu studi贸w.

Streszczenie Szatana z si贸dmej klasy.

Adam Cisowski, ucze艅 jednej z warszawskich szk贸艂, jest g艂贸wn膮 postaci膮 ksi膮偶ki Kornela Makuszy艅skiego pt. „Szatan z si贸dmej klasy”. Poznajemy go w momencie, gdy rok szkolny zbli偶a si臋 ku ko艅cowi. Ju偶 na samym wst臋pie mamy okazj臋 przekona膰 si臋, jak nietuzinkow膮 jest postaci膮.

Sytuacja, kt贸ra przybli偶a czytelnikowi wizerunek Adasia, rozgrywa si臋 w szkole, podczas lekcji historii. Klasa Adasia cieszy si臋 u swojego nauczyciela historii, profesora G膮sowskiego, bardzo dobr膮 opini膮. Opinia taka wydaje si臋 by膰 jak najbardziej zas艂u偶ona, poniewa偶 ka偶dy ucze艅 wywo艂any do odpowiedzi odpowiada bezb艂臋dnie. Okazuje si臋 jednak pewnego dnia, 偶e tkwi艂 w tym wszystkim haczyk. Profesor odpytywa艂 uczni贸w wed艂ug pewnego systemu, kt贸ry by艂 jego najwi臋ksz膮 tajemnic膮. Nie wiedzia艂 biedny, 偶e Adam ju偶 dawno rozszyfrowa艂 jego metod臋 i og艂osi艂 j膮 w klasie, dzi臋ki czemu ka偶dy ucze艅 wiedzia艂, kiedy b臋dzie pytany. Pech sprawi艂, 偶e profesor kt贸rego艣 dnia pomyli艂 si臋 i wybra艂 nie tych uczni贸w, kt贸rych powinien. Ich odpowied藕 by艂a dla profesora straszliwym rozczarowaniem, ale zacz臋艂a te偶 seri臋 niecodziennych przyg贸d, kt贸rych g艂贸wnym bohaterem zosta艂 Ada艣.

Ada艣 przyzna艂 si臋 oczywi艣cie, 偶e to on rozpracowa艂 system odpytywania, czym wprowadzi艂 profesora G膮sowskiego w najg艂臋bsze zdumienie. Profesor postanowi艂 udowodni膰 zuchwa艂emu uczniowi, 偶e jego odkrycie by艂o dzie艂em czystego przypadku. Szybko jednak mia艂o okaza膰 si臋, 偶e dzi臋ki inteligencji, umiej臋tno艣ci logicznego my艣lenia i rozumieniu innych ludzi, Ada艣 m贸g艂by bez trudu konkurowa膰 z samym Sherlockiem Holmesem. Daje tego dow贸d, wygrywaj膮c zak艂ad z profesorem, cho膰 pozornie by艂 bez szans. Uda艂o mu si臋 jednak wnikn膮膰 w spos贸b my艣lenia profesora i r贸wnie偶 tym razem go przechytrzy膰.

Ada艣 by艂 niezwykle przychylnie nastawiony wobec innych ludzi. Nie waha艂 si臋 udzieli膰 pomocy tym, kt贸rzy jej potrzebowali, czego przyk艂adem mo偶e by膰 cho膰by historia z ch艂opcem, kt贸ry prowadzi艂 sp贸艂dzielni臋 uczniowsk膮. Gdy przysz艂o do wykonania bilansu sp贸艂dzielni, okaza艂o si臋, 偶e brakuje du偶ej na 贸wczesne czasy sumy 100z艂. Rachunki i ksi臋gi sprawdza艂o wiele os贸b, lecz nikt nie znalaz艂 b艂臋du. Zwr贸cono si臋 o pomoc do Adasia, kt贸ry w tym czasie cieszy艂 si臋 ju偶 du偶膮 s艂aw膮 w szkole. Szkolny 鈥瀞zatan鈥 nie odm贸wi艂, cho膰 zadanie by艂o beznadziejne (rachunki sprawdza艂 wcze艣niej ksi臋gowy!). Uda艂o mu si臋 jednak znale藕膰 b艂膮d, kt贸rego nikt wcze艣niej nie dostrzeg艂. Uratowa艂 w ten spos贸b honor ch艂opca prowadz膮cego sp贸艂dzielni臋. Ada艣 nie che艂pi艂 si臋 swoimi zdolno艣ciami. Bawi艂o go rozwi膮zywanie zagadek, ale nie stara艂 si臋 pokaza膰 otoczeniu swojej wy偶szo艣ci. By艂 zreszt膮 niezwykle lubiany w szkole, a jego zdanie by艂o bardzo powa偶ane.

Wiernych przyjaci贸艂 potrafi艂 te偶 zyska膰 dzi臋ki swojej dyskrecji i przekonaniu, 偶e ka偶demu mo偶e si臋 zdarzy膰 z艂e post臋powanie. Tak by艂o z Burskim, jego szkolnym koleg膮, kt贸ry pewnego dnia uleg艂 pokusie i ukrad艂 cenne pi贸ro. Adam odkry艂, kto by艂 sprawc膮 kradzie偶y, ale nie wyda艂 Burskiego. Pi贸ro si臋 odnalaz艂o, w艂a艣ciciel by艂 zadowolony, s艂awa Adama jeszcze bardziej wzros艂a, a Burski od tego czasu wprost uwielbia艂 Adasia.

Najwi臋kszym sprawdzianem dla Adasia mia艂a by膰 wyprawa na wie艣 w okolicach Wilna, do domu Iwo G膮sowskiego, brata profesora G膮sowskiego. Chodzi艂o o rozwi膮zanie pewnej niezwykle tajemniczej zagadki. Ot贸偶 najpierw kto艣 chcia艂 koniecznie kupi膰 bardzo zad艂u偶ony maj膮tek razem z chyl膮cym si臋 ku upadkowi domem, po czym, gdy nie powiod艂y si臋 pr贸by zakupu, kto艣 zupe艂nie niespodziewanie skrad艂 z domu Iwo… drzwi.

Profesor G膮sowski poprosi艂 Adasia, by ten spr贸bowa艂 rozwi膮za膰 zagadk臋 niecodziennej kradzie偶y, zupe艂nie niezrozumia艂ej dla domownik贸w. Ada艣 zgodzi艂 si臋, cho膰 musia艂 w zwi膮zku z tym zrezygnowa膰 z upragnionego wyjazdu nad morze.

Okaza艂o si臋 ju偶 wkr贸tce, 偶e Ada艣 b臋dzie musia艂 u偶y膰 wszystkich swoich talent贸w, aby rozwik艂a膰 tak niecodzienny problem. Nie miejsce tu na opis wszystkich wydarze艅, do艣膰 powiedzie膰, 偶e Adamowi uda艂o si臋 ostatecznie odkry膰 tajemnic臋. Wykaza艂 si臋 przy tym niezwyk艂膮 pomys艂owo艣ci膮 i przenikliwo艣ci膮, ale tak偶e odwag膮. Nie raz i nie dwa znalaz艂 si臋 w opa艂ach, czasem by艂 w sytuacji pozornie bez wyj艣cia, zawsze jednak ostatecznie by艂 g贸r膮.

Posta膰 Adasia wzbudza wielk膮 sympati臋 czytelnik贸w. Wynika to z wielu powod贸w. Ada艣 ma ogromne poczucie humoru, przy czym nie stroni od 偶art贸w r贸wnie偶 na sw贸j w艂asny temat. Darzy innych ludzi sympati膮, nie jest zawzi臋ty, nie potrafi d艂ugo si臋 z艂o艣ci膰. Wszystko to razem sprawia, 偶e „Szatana z si贸dmej klasy” czyta si臋 jednym tchem i z wielk膮 przyjemno艣ci膮.

Opis Adasia:

G艂贸wnym bohaterem powie艣ci Kornela Makuszy艅skiego pt. „Szatan z si贸dmej klasy” jest Adam Cisowski – tytu艂owy szatan . Ma siedemna艣cie lat i ucz臋szcza do si贸dmej klasy warszawskiego gimnazjum . Ma on czworo rodze艅stwa , w tym dwie siostry i dw贸ch braci . Jego ojcem jest szanowanym lekarzem , a matk膮 wzorowa kobieta po艣wi臋caj膮ca si臋 ca艂kowicie rodzinie .

Ada艣 to ch艂opiec niezwyk艂y , nie tylko pod wzgl臋dem intelektualnym , ale r贸wnie偶 fizycznym . Jest on silny i bardzo odwa偶ny . Ch艂opak wykonuje w utworze r贸偶ne 膰wiczenia 艣wiadcz膮ce o jego wysportowaniu . Ma on 艣mia艂y wzrok , przenikaj膮cy i dostrzegaj膮cy ka偶dy szczeg贸艂 . Tymi to w艂a艣nie oczyma oczarowa艂 serce pi臋knej Wandy .

Cisowski z charakteru by艂 przed wszystkim uczciwy . Nie lubi艂 ok艂amywa膰 innych i zrzuca膰 na nich win臋 . Gdy afera z zagadk膮 profesora wysz艂a na jaw , wykaza艂 si臋 ogromn膮 szlachetno艣ci膮 , przyznaj膮c si臋 i szczerze 偶a艂uj膮c . Obroni艂 wtedy swoj膮 w艂asn膮 godno艣膰 . By艂 troch臋 porywczy , ale na szcz臋艣cie nie a偶 tak , by kogo艣 skrzywdzi膰 lub zrani膰 . Gdy brat zjad艂 mu lody , zdenerwowa艂 si臋 , ale potrafi艂 opanowa膰 si臋 i jedynie go pouczy膰 . W szkole s艂yn膮艂 z dobroduszno艣ci oraz umiej臋tno艣ci logicznego my艣lenia . Ada艣 by艂 ostro偶ny , chocia偶 cz臋sto ryzykowa艂 . Uwielbia艂 przygody oraz biegle analizowa艂 fakty , co zajmowa艂o mu du偶o czasu , lecz przynosi艂o efekty . Mia艂 wspania艂膮 pami臋膰 . W stosunku do innych by艂 偶yczliwy i szanowa艂 ich . Nie pot臋pia艂 od razu bli藕nich , kt贸rzy zawinili , lecz pr贸bowa艂 ich zrozumie膰 , pom贸c im i wyt艂umaczy膰 . Jako detektyw ch艂opak by艂 dok艂adny i systematyczny w pracy . Dodatkowo by艂 odwa偶ny i mia艂 siln膮 wol臋 , dzi臋ki kt贸rej nie za艂amywa艂 si臋 i nie poddawa艂 , gdy odnosi艂 pora偶ki .

Og贸lnie rzecz bior膮c , autor przedstawi艂 Adama jako ch艂opca wspania艂ego, przypominaj膮cego idea艂 . Ada艣 nie ma prawie 偶adnych wad , ale posiada za to mn贸stwo zalet . W obliczu innych jest on prawdom贸wny , odpowiedzialny i godny zaufania . Jest przepe艂niony rado艣ci膮 , poczuciem humoru , a na jego twarzy zawsze go艣ci u艣miech . Wed艂ug mnie , mo偶na , a nawet trzeba zaliczy膰 go do najbardziej sympatycznych i optymistycznych postaci literackich XXI wieku.

Wkuwasz ? , wy艣lij SMS o tre艣ci LEAD.WKUWAM pod numer 92505

Wpisz otrzymany kod :

Po wpisaniu kodu, wci艣ni臋ciu "Pobieram PDF/DOCX" pobieranie zacznie si臋 automatycznie

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x