Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna. Edukacyjna – szkolna baza wiedzy

Najwi臋ksza baza wypracowa艅, konspekt贸w, streszcze艅 i pomocy szkolnych w Polsce. Ponad 100 tysi臋cy materia艂贸w dla szko艂y podstawowej, 艣redniej oraz z zakresu studi贸w.

Sztuka Renesansu.

W okresie renesansu w sztuce zacz臋艂y obowi膮zywa膰 wzorce klasyczne i naturalizm. Sztuka renesansu odzwierciedla艂a idee epoki. Cechowa艂a j膮 harmonia formy, spok贸j, statyczno艣膰, jasno艣膰 konstrukcyjna, pi臋kno osi膮gane poprzez zastosowanie okre艣lonych proporcji(wzorowanych na antycznych). 艁膮czono tematyki dzie艂 np. motywy mitologiczne wsp贸艂istnia艂y z chrze艣cija艅skimi. Tw贸rczo艣膰 renesansowa s艂awi艂a cz艂owiecze艅stwo i pi臋kno 艣wiata widzialnego, rezygnuj膮c ze skrajnie duchowego podej艣cia do sztuki, jakim charakteryzowa艂 si臋 okres 艣redniowiecza. Renesans przej膮艂 wiele klasycznych technik, na przyk艂ad w takich dziedzinach jak architektura czy rze藕ba. Tw贸rcy renesansowi zacierali granice mi臋dzy r贸偶nymi dziedzinami sztuki i literatury. Autorzy nie pozostawali jednak anonimowi, tak jak to by艂o w 艣redniowieczu. Chcieli uzyska膰 powszechne uznanie.

ARCHITEKTURA.

W architekturze renesansu wykorzystywano elementy antyczne takie jak: kolumny, tr贸jk膮tne frontony, 艂ukowe sklepienia, kopu艂y. Rozwija艂a si臋 architektura zar贸wno 艣wiecka jak i sakralna(przede wszystkim ko艣cio艂y). Wykszta艂ci艂y si臋 nowe formy budowli 艣wieckich np. wille, pa艂ace, kamienice, ratusze. Budowle renesansowe charakteryzowa艂a prostota kompozycji, podzia艂y poziome podkre艣lane wydatnymi gzymsami i fryzami, symetria budowli. Cz臋sto wyst臋powa艂y wewn臋trzne dziedzi艅ce otoczone kru偶gankami. Najwybitniejsi architekci to: Flippo Brunelleschi, Donato Bramante, Andrea Palladio.

RZE殴BA.

Renesansowi rze藕biarze tworzyli przede wszystkim w marmurze na艣laduj膮c styl antycznych pos膮g贸w rzymskich. Stosowano zasady perspektywy i klasyczne kanony proporcji wiedza na temat anatomii cz艂owieka inspirowa艂a rze藕biarzy do przedstawiania nagich postaci z wyra藕nie zaznaczonymi mi臋艣niami i stawami. Niekt贸rzy rze藕biarze dokonywali nawet sekcji zw艂ok, aby lepiej pozna膰 budow臋 cz艂owieka. Jednym z takich rze藕biarzy by艂 Micha艂 Anio艂, kt贸ry w zamian za pozwolenie mu dokonywania sekcji zw艂ok w Ko艣ciele 艢wi臋tego Ducha, mia艂 wyrze藕bi膰 dla przeora drewniany krucyfiks. W rze藕bie pojawi艂 si臋 portret popiersiowy, pos膮g konny, akt i rze藕ba sepulkralna. Najwybitniejsi rze藕biarze to: Micha艂 Anio艂, Donatello, Lorenzo Ghiberti, Desiderio da Settignano, Mino da Fiesole, Wit Stwosz.

MALARSTWO.

Na rozw贸j malarstwa mia艂a wp艂yw, opracowana przez Brunelleschiego, zasada perspektywy linearnej(spos贸b przedstawiania rzeczywisto艣ci na p艂askiej powierzchni, tak, aby sprawia艂a wra偶enie cechuj膮cej si臋 g艂臋bi膮). Arty艣ci reprezentuj膮cy malarstwo nie mogli imitowa膰 antyku, poniewa偶 z tego kresu nie znano 偶adnych obraz贸w. Malarstwo doprowadzi艂o do perfekcji sztuk臋 perspektywy i cieniowanie, zbli偶aj膮c w ten spos贸b obraz do du偶ego podobie艅stwa z rzeczywisto艣ci膮. Rozwin臋艂o si臋 dobrze malarstwo 艣cienne(fresk).

Najwspanialsi malarze to:
– Leonardo da Vinci 鈥 jego dzie艂a stanowi膮 kwintesencj臋 klasycznego idea艂u s膮 rzeczywiste i tajemnicze zarazem,
– Sandro Botticelli 鈥 jego malarstwo wyr贸偶nia艂o si臋 precyzyjn膮 lini膮, bogat膮 kolorystyk膮, subtelnym modelunkiem postaci,
– Piero della Francesca 鈥 z matematyczn膮 precyzj膮 stosowa艂 zasady perspektywy,
– Rafael 鈥 jego malarstwo cechuje si臋 spokojem i harmoni膮,
– Tycjan 鈥 niezr贸wnany, je艣li chodzi o wyczucie koloru i tekstury,
– Mesaccio 鈥 pierwszy zastosowa艂 perspektyw臋 zbie偶n膮,
– Diego Velazquez,
– Hans Holbein,
– Pieter Brugel,
– El Greco.

DRUKARSTWO.

W 1450 r. Jan Gutenberg wynalaz艂 druk. Dzi臋ki temu wynalazkowi mo偶na by艂o 艂atwo powiela膰 tekst, zwi臋kszy膰 jego dost臋pno艣膰 oraz obni偶y膰 koszt wydanego dzie艂a, co sprawi艂o, 偶e mogli sobie na艅 pozwoli膰 nie tylko ludzie zamo偶ni. Dzi臋ki temu zwi臋kszy艂a si臋 ilo艣膰 ludzi czytaj膮cych. Europejscy drukarze wydawali r贸wnie偶 dzie艂a powsta艂e w wiekach 艣rednich. Dzi臋ki drukarzom do czytelnik贸w dociera艂y pewne warto艣ci epoki poprzedniej, utrwala艂y si臋 w ich 艣wiadomo艣ci 艣redniowieczne gatunki literackie. Na ziemiach Rzeczypospolitej od momentu pojawienia si臋 pierwszej tzw. T艂oczni Straubego liczba warsztat贸w zacz臋艂a wzrasta膰, g艂贸wnie od 1503 r. Szczeg贸lnie zas艂u偶eni impresorzy to: Jan Haller, Florian Ungler, Hieronim Wietor, Bernard Wojew贸dka.

PRZEDSTAWICIELE SZTUKI.

– Leonardo da Vinci (1452-1519) 鈥 znakomity malarz; artysta uczy艂 si臋 malarstwa we Florencji, gdzie trafi艂 do pracowni mistrza Andrea del Verrocchio. Dwa anio艂y na obrazie Verrocchio 鈥濩hrzest Chrystusa|鈥 uwa偶a si臋 za najwcze艣niejsz膮 znan膮 prac臋 Leonarda. W 1503 r. artysta namalowa艂 obraz swego 偶ycia 鈥 鈥濵ona Lis臋鈥. 鈥濵ona Lisa鈥 zosta艂a wykonana na zam贸wienie zamo偶nego florenckiego kupca i przedstawia portret jego 偶ony. Przeczuwaj膮c nadchodz膮c膮 艣mier膰 Leonardo da Vinci stale podr贸偶owa艂. Ostatnie trzy lata 偶ycia sp臋dzi艂 na dworze kr贸la Francji 鈥 Franciszka I. Wed艂ug legendy artysta zmar艂 na r臋kach kr贸la 2 maja 1519r.

– Micha艂 Anio艂 (1475-1564) 鈥 uczy艂 si臋 rze藕biarstwa pod okiem najwybitniejszych rze藕biarzy. Jego umiej臋tno艣ci zwr贸ci艂y na niego uwag臋 w艂adcy Florencji. M艂ody rze藕biarz mieszka艂 na jego dworze, p贸藕niej powr贸ci艂 do domu rodzinnego i zacz膮艂 dok艂adnie studiowa膰 anatomi臋 cz艂owieka. W latach 1502-1504 artysta rze藕bi艂 鈥濪awida鈥 鈥 jego najs艂ynniejsze dzie艂o. Papie偶 Juliusz II zleci艂 Anio艂owi pomalowanie sklepienia Kaplicy Syksty艅skiej. Malowanie zabra艂o mu cztery lata (1508-1512). Najwi臋ksz膮 inspiracj膮 Micha艂a Anio艂a by艂y rze藕by antyczne. Na polecenie kolejnego papie偶a artysta zajmowa艂 si臋 budow膮 Bazyliki 艢wi臋tego Piotra w Rzymie. Nie zdo艂a艂 niestety tego doko艅czy膰 umieraj膮c 18 lutego 1564 r.

– Rafael (1483-1520) 鈥 pod koniec 1504 r. przeni贸s艂 si臋 do Florencji gdzie pozna艂 dzie艂a Leonarda da Vinci, kt贸re wywar艂y na niego olbrzymi wp艂yw. Od 1515 do 1520 r nadzorowa艂 budow臋 Ko艣cio艂a 艢wi臋tego Piotra. Artysta d膮偶y艂 do stworzenia idealnego typu postaci kobiecej.

– Donato Bramante (1444-1514) 鈥 wsp贸艂pracowa艂 m.in. z Leonardem da Vinci, czerpa艂 inspiracje z architektury antycznej i starochrze艣cija艅skiej. Jego budynki charakteryzuj膮 doskona艂e proporcje, oszcz臋dne dekoracje, surowo艣膰 i monumentalizm.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x