Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.

Nie ┼Ťci─ůgaj zacznij wkuwa─ç ju┼╝ dzi┼Ť

Tren XI Jana Kochanowskiego

Print Friendly, PDF & Email

Analiza i interpretacja ÔÇ×Trenu XIÔÇŁ Jana Kochanowskiego jako odzwierciedlenie buntu bohatera lirycznego wobec idea┼é├│w filozoficznych i religijnych renesansu.

Tren rozpoczyna si─Ö nawi─ůzaniem do legendarnej wypowiedzi Brutusa.
Kochanowski uzupe┼énia przywo┼éan─ů wypowiedz stwierdzeniem
[…Fraszka, kto si─Ö przypatrzy, fraszka z ka┼╝dej strony…].

W tym kontek┼Ťcie fraszka oznacza marno┼Ť─ç i mo┼╝e kojarzy─ç si─Ö z cytatem z Ksi─Ögi Koheleta: ÔÇ×Marno┼Ť─ç nad marno┼Ťciami i wszystko marno┼Ť─ç.ÔÇŁ

Osob─ů m├│wi─ůc─ů w wierszu jest nieszcz─Ö┼Ťliwy ojciec, prze┼╝ywaj─ůcy strat─Ö c├│reczki Urszulki. Sytuacje liryczna w utworze przedstawia kryzys ┼Ťwiatopogl─ůdowy powsta┼éy pod wp┼éywem osobistej tragedii. Autor poprzez u┼╝ycie pyta┼ä retorycznych podkre┼Ťla swoje zw─ůtpienie w warto┼Ťci moralne […kogo dobro─ç przypadku z┼éego uchowa┼éa?…],w opiek─Ö boska nad ┼Ťwiatem i cz┼éowiekiem […nieznajomy wr├│g jaki┼Ť miesza ludzkie rzeczy…], oraz w mo┼╝liwo┼Ť─ç poznania praw rz─ůdz─ůcych ludzkim losem, odkrycia tajemnicy ┼╝ycia i ┼Ťmierci.

Kochanowski neguje boska sprawiedliwo┼Ť─ç [ …kogo kiedy pobo┼╝no┼Ť─ç jego ratowa┼éa?…].

W trenie ukazana jest koncepcja, kt├│ra przedstawia cz┼éowieka poddanego losowi, ┼Ťlepej Fortunie. Zachowanie warto┼Ťci etycznych i religijnych nie jest gwarancja powodzenia w ┼╝yciu, nie chroni przed nieszcz─Ö┼Ťciem.

Autor zaprzecza również najważniejszej dla człowieka renesansu cnocie-virtus. Uważa, ze istota ludzka nie ma oparcia w Bogu, jest pozostawiona samemu sobie, bezradna.

Fragment […sny lekkie, sny p┼éoche nas bawi─ů…] m├│wi o tym, ze cz┼éowiek kieruje si─Ö jedynie z┼éudzeniami na temat rzeczywisto┼Ťci, udaj─ůc m─Ödrca, cho─ç tak naprawd─Ö nic nie rozumie. Kochanowski neguje mo┼╝liwo┼Ť─ç poznania, zdobycia m─ůdro┼Ťci.

Przytoczenie fragmentu fraszki ÔÇ×O ┼╝ywocie ludzkimÔÇŁ podkre┼Ťla, ze wszystko jest b┼éahostk─ů, pozbawion─ů warto┼Ťci.

W utworze poruszony zostaje temat ┼Ťmierci dziecka, kt├│ra wywo┼éuje bunt, prowadz─ůcy do zanegowania wszystkich warto┼Ťci. Tego typu do┼Ťwiadczenie autora odbiera mu rozsadek i prowadzi do rozpaczy.

W ÔÇ×Trenie XIÔÇŁ ukazana zosta┼éa koncepcja Boga, jako nieprzewidywalnego i niesprawiedliwego co sprawia, ze ro┼╝ni si─Ö ona diametralnie od wizji renesansowej, w kt├│rej to B├│g jest dobrym tw├│rc─ů pi─Öknego i logicznego ┼Ťwiata. Autor wyra┼╝a r├│wnie┼╝ w utworze sw├│j pogl─ůd dotycz─ůcy ┼Ťwiata, kt├│ry w jego opinii jest niemo┼╝liwy do poznania, jest fraszk─ů, b┼éahostk─ů. Epoka renesansu charakteryzowa┼éa ┼Ťwiat jako harmonijn─ů sp├│jno┼Ť─ç, pe┼én─ů ┼éadu. W utworze ukazana jest tak┼╝e koncepcja cz┼éowieka. Kochanowski uwa┼╝a, ze cz┼éowiek nie ma oparcia w ┼╝adnych warto┼Ťciach, neguje sens zachowania cnoty, przezywa rozpacz w obliczu cierpienia. Tw├│rcy renesansowi charakteryzowali si─Ö odmienna wizja.

W ich opinii cz┼éowiek akceptuje prawa ┼Ťwiata, miedzy innymi prawo przemijania, kieruje si─Ö cnot─ů jako najwy┼╝sz─ů warto┼Ťci─ů, zachowuje r├│wnowag─Ö duchowa w ka┼╝dej sytuacji.

ÔÇ×Tren XIÔÇŁ jest rozrachunkiem z dotychczasowymi przekonaniami, wiara w sens i lad ┼╝ycia, kt├│ry dokonuje si─Ö pod wp┼éywem osobistego nieszcz─Ö┼Ťcia. Pod wp┼éywem cierpienia zanegowaniu ulega dotychczasowy system warto┼Ťci charakterystyczny dla epoki renesansu (zanegowanie cnoty, stoickiego spokoju, rozumu, wiary w Bo┼╝─ů opatrzno┼Ť─ç nad ┼Ťwiatem).Rodz─ů si─Ö liczne pytania egzystencjalne, cz┼éowiek u┼Ťwiadamia sobie krucho┼Ť─ç ┼╝ycia, brak wp┼éywu na koleje losu, nieprzewidywalno┼Ť─ç zdarze┼ä. ┼Ümier─ç dziecka jest najci─Ö┼╝szym do┼Ťwiadczeniem ┼╝yciowym, kt├│re powoduje kryzys idea┼é├│w, wyznawanej dot─ůd wiary i filozofii.

Dodaj komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s─ů oznaczone *

Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.