Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.

Ponad 100 tysięcy materiałów dla szkoły podstawowej, średniej oraz z zakresu studiów.

Trudna sytuacja młodzieży w szkole pod zaborami

Nauka młodzieży polskiej w szkołach pod zaborami odbywała się w bardzo trudnych warunkach politycznych. Przyczynił się do tego upadek powstania styczniowego oraz wprowadzenie ustawy o usunięciu ze szkół języka polskiego. Stefan Żeromski w swym dziele pt. „Syzyfowe prace” chciał odzwierciedlić czytelnikowi obraz tamtych szczególnych czasów, co postaram sie udowodnić w poniższych argumentach.
Po pierwsze w szkole panował całkowity zakaz używania języka polskiego. Uczniom mówiącym w języku ojczystym, przyłapanym przez nauczyciela, groziła kara dwóch godzin spedzenia w kozie. Profesor Nogacki, nauczyciel matematyki uczył dzieci całkowitego myślenia po rosyjsku. Młodzież umiała bardzo duzy problem z nauką przedmiotów ścisłych, dlatego uczono się wszystkiego na pamięć, bez możliwości zrozumienia zagadnień.
Drugim argumentem jest fakt, że młodzi ludzie żyja w ciągłym strachu. Panowało powszechne donosicielstwo, podsłuchiwanie rewidowanie. Stancje uczniów były przeszukiwane w celu upewnienia się, czy nie posiadają żadnej literatury polskiej o tematyce patriotycznej ani symboli narodowych.
Kolejnym argumentem sa prześladowania uczniów z powodu ich polskich korzeni. Panował zakaz czytania literatury polskiej. Prawdziwym bólem dla uczniów pochodzenia polskiego była lekcja historii z profesorem Kostriulewem. Ośmieszał on tradycję, obyczaje oraz religię polską, przynosząc na lekcję dokumenty, zapiski fałszujące prawdziwą historię polskiego narodu. Całkowicie przekręcał fakty historyczne i drwił z wybitnych bohaterów.
Ostatnim argumentem ale nie mniej ważnym był stosunek uczniów wobec rusyfikacji. Panował miedzy nimi kompletny brak koleżeństwa i solidarności. Po wystapieniu patriotycznym Bernarda Zygiera na lekcji polskiego cała sytuacja radykalnie się zmieniła. Zaczęły tworzyć sie tajne zgromadzenia, na których czytano literaturę polską.
Z powyższych argumentów wynika, iż w szkołach panowała rusyfikacja. Uczniowie pozbawieni byli wszelkich praw. Obowiązywały ich nakazy i zakazy. Osobiście nie chciałabym uczęszczać do takiej szkoły, gdyż uważam, że młodziez traktowana była jak więźniowie. Przymus mówienia w jezyku rosyjskim, ciągłe prześladowania, podsłuchiwania. Okres ten to terror stosowany na młodych ludziach. Władzom zaborczym łatwiej było wychowywać nowe pokolenia, które nie znały życia w wolnej i nie zależnej Polsce. Zakazy i nakazy były najskuteczniejszą formą zrusyfikowania młodzieży. Dzieki lekcjom historii i analizie takich utworów jak „Syzyfowe prace”, współcześnie żyjąca młodzież bardziej doceni wolność, w której może żyć i dorastać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *