Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.

Nie 艣ci膮gaj zacznij wkuwa膰 ju偶 dzi艣

Wniebowst膮pienie Pana Jezusa.

Print Friendly, PDF & Email

Konspekt lekcji religii – 1 godz. lekcyjna

Temat: Wniebowst膮pienie Pana Jezusa.

CELE KATECHETYCZNE
Uczymy opartego na wierze odkrywania obecno艣ci Jezusa Chrystusa zmartwychwsta艂ego i Jego zbawczego dzia艂ania we wsp贸lnocie Ko艣cio艂a i w 偶yciu katechizowanych.

TRE艢CI KATECHEZY
Wniebowst膮pienie Pa艅skie to wa偶na prawda naszej wiary. Jezus Chrystus przez ca艂膮 swoj膮 publiczn膮 dzia艂alno艣膰, a szczeg贸lnie po zmartwychwstaniu przygotowywa艂 Aposto艂贸w do tego momentu odej艣cia do Ojca. I chocia偶 wst膮pi艂 do nieba, nadal kontynuuje swoje dzie艂o we wsp贸lnocie Ko艣cio艂a. Pozosta艂 z nami w Sakramentach 艣wi臋tych, szczeg贸lnie w Eucharystii, w s艂owie Bo偶ym, podczas modlitwy i w czynie mi艂o艣ci. Przypominaj膮 o tym krzy偶e, obrazy, 艣wi膮tynie, dzie艂a mi艂osierdzia.
Przybli偶enie dzieciom tych prawd nie jest spraw膮 艂atw膮, ale ukazuj膮c r贸偶ne znaki i przypominaj膮c obietnic臋 Jezusa 鈥濧 oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, a偶 do sko艅czenia 艣wiata鈥 (Mt28,20), prowadzimy wychowank贸w do wiary w t臋 Jego obecno艣膰 w艣r贸d nas.
Prawda Wniebowst膮pienia Pa艅skiego nie mo偶e pozosta膰 dla dziecka faktem historycznym, dlatego nie tylko informujemy je o wydarzeniu i obietnicy, ale budzimy wiar臋 w ci膮g艂膮 obecno艣膰 Chrystusa w艣r贸d ludzi.
Uczymy dziecko odkrywa膰 t臋 obecno艣膰 w r贸偶nych znakach, gestach, s艂owach. Zach臋camy je do uczestnictwa we Mszy 艣wi臋tej w Uroczysto艣ci Wniebowst膮pienia Pa艅skiego jako wyrazu wdzi臋czno艣ci za dar obecno艣ci Jezusa w艣r贸d nas.

ZADANIA NAUCZYCIELA RELIGII
Ukazanie na podstawie perykopy o Wniebowst膮pieniu Pa艅skim, 偶e i my podobnie, jak Aposto艂owie, otrzymali艣my obietnic臋 obecno艣ci Pana Jezusa w艣r贸d nas. Zapoznawanie z formami wyra偶aj膮cymi oczekiwanie na spe艂nienie obietnicy w relacjach z lud藕mi i Bogiem.

METODY I 艢RODKI
Chc膮c przybli偶y膰 dziecku tre艣膰 Or臋dzia i skonfrontowa膰 je z 偶yciem pos艂ugujmy si臋 podczas katechezy pogadank膮, opowiadaniem. Ponadto korzystam z nast臋puj膮cych przedmiot贸w:
– Pismo 艢wi臋te, zapalona 艣wieca, krzy偶, ilustracje przedstawiaj膮ce: Zgromadzenie Eucharystyczne, modl膮c膮 si臋 rodzin臋, zgodnie bawi膮ce si臋 dzieci, 艣wi膮tyni臋, kap艂ana w konfesjonale.
– Tekst piosenki 鈥濲ezus jest tu…鈥
– Rozsypanka wyrazowa tekstu (Mt28,20b) 鈥 nie dla ka偶dego dziecka.
( A oto / Ja jestem / z wami / przez wszystkie dni / a偶 do sko艅czenia 艣wiata). Pozosta艂ym dzieciom obrazki do kolorowania.

PRZEBIEG KATECHEZY
POWITANIE
Niech b臋dzie pochwalony Jezus Chrystus.
Wsp贸lna modlitwa: 鈥濷jcze nasz…鈥

WPROWADZENIE DO KATECHEZY
Opowiadam kr贸tko o tym, co dzia艂o si臋 po Zmartwychwstaniu Pana Jezusa.
Jezus po zmartwychwstaniu spotyka艂 si臋 ze swoimi uczniami i uczennicami. Wyja艣ni艂 im, 偶e w Pi艣mie 艣wi臋tym by艂 zapowied藕 Jego m臋ki, 艣mierci i zmartwychwstania. Powiedzia艂 te偶, 偶e w Jego imi臋 ludzie b臋d膮 odwraca膰 si臋 od z艂a i czyni膰 dobro, a ich grzechy b臋d膮 odpuszczone. Zapowiedzia艂, 偶e ze艣le im Pocieszyciela, czyli Ducha 艢wi臋tego.
Ko艅cz臋 uroczystym odczytaniem fragmentu Ewangelii (艁k 24,50-51). Zapalam 艣wiec臋 i prosz臋, by uczniowie powstali.
K. 鈥 Pan z wami.
Dz. 鈥 I z duchem twoim.
K. 鈥 S艂owa Ewangelii wed艂ug 艣w. 艁ukasza.
Dz. 鈥 Chwa艂a Tobie, Panie.
鈥濸otem wyprowadzi艂 ich ku Betanii i podni贸s艂szy r臋ce b艂ogos艂awi艂 ich.
A kiedy ich b艂ogos艂awi艂, rozsta艂 si臋 z nimi i zosta艂 uniesiony di nieba鈥.
K. 鈥 Oto s艂owo Pa艅skie.
DZ. 鈥 Chwa艂a Tobie Chryste.

ODKRYWAM WEZWANIE BO呕E
Dzieci siadaj膮 i odpowiadaj膮 na pytania:
– Gdzie wyprowadzi艂 Pan Jezus swoich uczni贸w?
– Co wtedy zrobi艂?
– Co si臋 sta艂o podczas b艂ogos艂awie艅stwa?

Uroczysto艣膰, w czasie kt贸rej wspominamy to wydarzenie, obchodzimy 40 dni po Wielkanocy. Jest to Uroczysto艣膰 Wniebowst膮pienia Pa艅skiego.
Pan Jezus odszed艂 do nieba. Aposto艂owie nie mogli go ju偶 zobaczy膰, nie mogli z nim rozmawia膰. Byli jednak rado艣ni, bo Pan Jezus obieca艂 im, 偶e b臋dzie z nimi zawsze.
Pan Jezus pozosta艂 nie tylko z Aposto艂ami, ale tak偶e z nami. Zapewni艂 nas o tym.
Nakrywam st贸艂 bia艂ym obrusem, umieszczam Pismo 艢wi臋te, krzy偶, zapalon膮 艣wiec臋 oraz obrazy przedstawiaj膮ce: Zgromadzenie Eucharystyczne, modl膮c膮 si臋 rodzin臋, kap艂ana w konfesjonale, dzieci bawi膮ce si臋 w zgodzie.
Prowadz臋 rozmow臋 prowadz膮c膮 do odkrycia przez dzieci, 偶e Chrystus spe艂ni艂 obietnic臋 i jest z nami. M贸wi膮 o tym r贸偶ne znaki i formy wyra偶aj膮ce nasze oczekiwanie na spe艂nienie obietnicy.
– Kto m贸wi do nas, gdy czytamy Pismo 艢wi臋te?
– Kogo przypomina zapalona 艣wieca?
– Jaki znak czynimy na czole, ustach i sercu? Kogo wtedy wyznajemy?
– Gdzie przede wszystkim Pan Jezus jest z nami?
(pokazuje obraz Eucharystii),
– Kto odpuszcza nam grzechy, kiedy ksi膮dz spowiada?
Popatrzcie, jak wiele znak贸w zostawi艂 nam Jezus byli艣my si臋 nie l臋kali, lecz wierzyli, 偶e On jest z nami.

ODPOWIADAM NA WEZWANIE BO呕E
Pan Jezus zmartwychwsta艂y jest w niebie i na ziemi.
– Gdzie mog臋 Go spotka膰?
– Kiedy mog臋 Go spotka膰?
– Jak pokaza膰 Panu Jezusowi, 偶e wierz臋 w jego obecno艣膰 i ciesz臋 si臋 ni膮?
Pan Jezus jest z nami i pragnie, aby艣my zawsze o tym pami臋tali w naszym 偶yciu. Poka偶emy panu Jezusowi, 偶e wierzymy w jego obecno艣膰 i cieszymy si臋 nim.
Zapraszam dzieci do wsp贸lnej modlitwy przy stole nakrytym bia艂ym obrusem, gdzie wcze艣niej umie艣ci艂am niekt贸re znaki obecno艣ci Pana Jezusa zmartwychwsta艂ego. 艢piewam z dzie膰mi piosenk臋.
Jezus jest tu.
Jezus jest tu.
O wznie艣my r臋ce
Wielbi膮c Jego imi臋.
Jezus jest tu.

UTRWALENIE 鈥 PRACA UCZNIA
Interpretuje tekst i pokazuje plansze za艂膮cznik1. Dzieci na podstawie ilustracji odpowiadaj膮 na pytanie, co jest z naszej strony wa偶ne, aby Jezus m贸g艂 nas zaprowadzi膰 tam, gdzie On przebywa do Ojca.
Jezus jest z nami i prowadzi nas do Ojca. Tablice na rysunku, umieszczone wzd艂u偶 drogi, ucz膮 nas, jak mamy oczekiwa膰 na Jezusa. Co mamy czyni膰, aby by艂 z nami.
Na zako艅czenie 艣piewamy : 鈥濲ezus jest tu …鈥

PRZEWIDYWANE OSI膭GNI臉CIA UCZNIA
WIEDZA 鈥 CO UCZE艃 WIE?
Ucze艅 wie, 偶e Pan Jezus do nieba wst膮pi艂, zna obietnic臋 o Jego obecno艣ci w艣r贸d ludzi.
UMIEJ臉TNO艢CI 鈥 CO UCZE艃 POTRAFI?
Ucze艅 potrafi wskaza膰 Pismo 艢wi臋te, krzy偶, zapalon膮 艣wiec臋, kap艂ana, modlitw臋, Msz臋 艣wi臋t膮, zgodne 偶ycie z innymi jako znaki obecno艣ci Pana Jezusa we wsp贸lnocie Ko艣cio艂a.
INTERIORYZACJA WARTO艢CI 鈥 CO UCZE艃 CENI?
Ucze艅 ceni i szanuje Pismo 艢wi臋te, krzy偶, modlitw臋, Msz臋 艣wi臋t膮, kap艂ana i innych ludzi jako 鈥瀦naki鈥 wype艂niania si臋 w naszym 偶yciu obietnicy Pana Jezusa: 鈥濲estem z wami, nie b贸j si臋…鈥.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

Wypracowania, konspekty, streszczenia i pomoc szkolna.